کد خبر: 535642
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۲۱:۴۲:۵۱
| |

تورم روزافزون بزرگترین نگرانی ژرمن‌ها/ افزایش شمار بیکاران در اتریش و آلمان

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که اکثر شهروندان آلمانی بیشترین نگرانی را درباره تورم روزافزون در جامعه دارند و آمارهای رسمی اعلام شده از افزایش بیکاری در آلمان و اتریش در ماه ژانویه خبر می‌دهد.

تورم روزافزون بزرگترین نگرانی ژرمن‌ها/ افزایش شمار بیکاران در اتریش و آلمان
کد خبر: 535642
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۲۱:۴۲:۵۱

شهروندان آلمانی هم مانند دیگر ملت های جهان دغدغه ها و نگرانی های اقتصادی دارند.

به گزارش تسنیم، روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ در گزارشی نوشت: با وجود موج قدرتمندانه اخیر کرونا در آلمان و تشدید تنش ها با روسیه بر سر مسئله اوکراین اما در ماه جاری میلادی نگرانی جدیدی برای شهروندان آلمانی ایجاد شده و آن هیولای تورم است.

بر اساس نتایج یک گزارش امنیتی که بر پایه یک نظر سنجی مرکز استراتژی و رهبری عالی و موسسه آلنزباخ انجام و امروز سه شنبه منتشر شده است، از بین 1090 شهروند آلمانی بالای 16 سال که بین 6 تا 20 ژانویه سال جاری مورد بررسی قرار گرفتند 70 درصد درباره افزایش شدید قیمت ها ابراز نگرانی کردند.

در ماه دسامبر سال گذشته نرخ تورم در آلمان با 5.3 درصد به بالاترین میزان در عرض 30 سال گذشته رسید. بخصوص هزینه های انرژی در آلمان به شدت افزایش پیدا کرده است.

با این همه "رنانته کوچر"، از کارشناسان موسسه افکار سنجی آلنز باخ در این باره گفته است که اکثر قریب به اتفاق شهروندان آلمانی بحران مالی در دوران کرونا را به خوبی پشت سر گذاشته اند. وی در عین حال گفت: اما نرخ تورم بالا به صورت فزاینده ای مردم را نگران می کند و به طور نامتوازنی به طبقات ضعیف اجتماع ضربه می زند.

نتایج این بررسی نشان می دهد که از هر دو شهروند آلمانی یک نفر شخصا از عواقب تورم روزافزون احساس خطر می کند، در حالی که سال گذشته از هر سه نفر یک نفر چنین برداشتی داشت.

بر این اساس نگرانی ها درباره ویروس کرونا همچنان برای آلمانی ها وجود دارد اما تغییراتی کرده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که 66 درصد آلمانی ها نگران آسیب های اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا هستند. نسبت افرادی که معتقدند این بیماری همه گیر را نمی توان با سیاست های فعلی کنترل کرد هم به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرد و از 50 درصد در سال گذشته به 60 درصد رسیده است. در عین حال افراد کم تری از این مسئله می ترسند که خود قربانی این ویروس شوند. در سال 2021 43 درصد شهروندان خود را بر اثر این پاندمی در معرض تهدید احساس می کردند، در حالی که حالا تعداد این افراد به 31 درصد کاهش پیدا کرده است. با این همه در این زمینه هم تغییراتی ایجاد شده و حدود دو سوم شهروندان اولویت را حفاظت در برابر این ویروس می دانند و در سال گذشته بیش از سه چهارم شهروندان چنین دیدگاهی داشتند.

نتایج این نظر سنجی نشان می دهد 70 درصد شهروندان نگران تورم روزافزون در کشورشان هستند، 66 درصد نگران تاثیرات اقتصادی بحران کرونا، 62 درصد نگران شرایط غیر قابل پیش بینی در اتحادیه اروپا و جهان هستند. 60 درصد نگران پایان ناپذیر بودن بحران کرونا هستند. 59 درصد نگران شکاف های روزافزون بین فقیر و غنی و 59 درصد نگران افزایش جرائم و خشونت ها در جامعه هستند.

نتایج این نظر سنجی نشان می دهد که 56 درصد نگران جدایی و شکاف در جامعه هستند.56 درصد نگران کمبود مسکن ارزان قیمت هستند و 54 درصد هم نگران تغییرات آب و هوایی هستند.

53 درصد شهروندان آلمانی هم نگران نداشتن دوران بازنشستگی امن بوده و 52 درصد هم از موج جدید پناهندگان می ترسند. 51 درصد هم درباره ناامن بودن آینده نگرانند.

سهم شهروندان آلمانی که شخصا خود را به دلیل مناقشات نظامی در معرض خطر احساس می کنند هم در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده و به 21 درصد رسیده است. سال گذشته 10 درصد شهروندان چنین نگرانی داشتند.

همچنین تردیدهای شهروندان آلمانی نسبت به روسیه و چین هم افزایش پیدا کرده است. سهم افرادی که روسیه را خطر بزرگی برای صلح می دانند در 12 ماه گذشته از 32 درصد به 66 درصد رسیده است و درباره چین هم از 46 درصد در سال گذشته به 60 درصد رسیده است.

نتایج این نظر سنجی همچنین نشان می دهد بهایی که آلمانی ها مایلند برای عضویت در ناتو بپردازند به شدت در حال کاهش است. بر این اساس تنها 44 درصد شهروندان آلمانی با این مسئله موافق بودند که ارتش آلمان در صورت حمله به سایر اعضای ناتو باید وارد عمل شود، که این حمایت ها در صورت حمله روسیه به کشورهای بالتیک کم تر از این هم بود.

همچنین عملیات های نظامی ارتش آلمان در خارج هم در نظر شهروندان آلمانی محبوبیتی ندارد. تقریبا نیمی از شرکت کنندگان در این نظر سنجی ترجیح می دهند که آلمان ارتش را از همه ماموریت ها خارج کند.

افزایش شمار بیکاران در اتریش و آلمان

سایت رادیو آلمان هم گزارش داد که شمار بیکاران در آلمان در ماه ژانویه افزایش پیدا کرده و به 2462 هزار نفر رسیده که تعداد آن ها حدود 133 هزار نفر بیشتر از ماه قبل و البته 439 هزار نفر کم تر از ژانویه سال 2021 بوده است. این خبر را اداره فدرال کار آلمان گزارش داده و اعلام کرده که نرخ بیکاری در این کشور 5.4 درصد است.

در مقایسه با ژانویه سال 2020 یعنی قبل از تاثیرات همه گیری کرونا تعداد بیکاران در آلمان همچنان 37 هزار نفر بیشتر است.

آژانس فدرال کار آلمان در عین حال اعلام کرد که بازار کار شروع خوبی برای سال 2022 داشته و تعداد افراد بیکار در ماه ژانویه افزایش پیدا کرده اما نه به اندازه معمول.

روزنامه کرونن سایتونگ اتریش هم از افزایش شمار بیکاران در ژانویه در این کشور خبر داده و با استناد به آمارهای رسمی اعلام شده نوشت: در ژانویه 404943 نفر در اتریش بیکار بودند که افزایش قابل توجهی نسبت به ماه قبل از آن داشته است.

در عین حال وزیر کار اتریش امروز (سه شنبه) اعلام کرد که نقطه اوج فصلی که معمولا در ژانویه اتفاق می افتاد قبلا اتفاق افتاده است.

در اواخر ژانویه حدود 332956 نفر به عنوان افراد بیکار در سازمان خدمات اشتغال عمومی (AMS) اتریش ثبت نام کردند و نرخ بیکاری در این کشور بالغ بر 8.1 درصد بود.

حدود یک سال پیش در اواخر ژانویه حدود 535470 بیکار در اتریش ثبت شده بود که 130527 نفر بیشتراز حالت فعلی بود. در ژانویه سال 2020 و کمی قبل از شروع همه گیری کرونا هم این تعداد 420701 نفر و در ژانویه سال 2019 433385 نفر بود.

وزارت کار اتریش در عین حال روند تحولات در بازار کار را مثبت ارزیابی کرده و اعلام کرد که بیکاری معمولا در ماه ژانویه به بالاترین حد خود رسیده و سپس تا تابستان کاهش پیدا می کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها