کد خبر: 535588
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۶:۱۴:۳۱
| |

اوکراین، دونباس و کریمه را به مجمع عمومی سازمان ملل می‌بَرد

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد قصد دارد مساله دونباس و شبه جزیره کریمه را با طیف بزرگتری از جامعه بین‌الملی به بحث بگذارد.

اوکراین، دونباس و کریمه را به مجمع عمومی سازمان ملل می‌بَرد
کد خبر: 535588
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۶:۱۴:۳۱

به دنبال ناکامی آمریکا و متحدانش در پیشبرد مساله بحران اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل، وزارت خارجه اوکراین اعلام کرده که قصد دارد مساله شبه جزیره کریمه و بحران دونباس را در ماه فوریه به مجمع عمومی این سازمان ببرد. 

​به گزارش فارس، براساس گزارش خبرگزاری تاس، «اولگ نیکولنکو» سخنکوی وزارت خارجه اوکراین روز سه شنبه گفته که شرایط در «قلمروهای موقتا اشغال شده» در دونباس و شبه جزیره کریمه را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح خواهند کرد. 

اوکراین و کشورهای غربی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه که از طریق همه پرسی صورت گرفته را به رسمیت نمی‌شناسند و آن را مناطق تحت اشغال موقت قلمداد می‌کنند.

وی افزود: ما قصد داریم این مسائل را با طیف بزرگتری از جامعه بین‌المللی در مجمع عمومی سازمان ملل به بحث بگذاریم. نیکولنکو در ادامه به دو قطعنامه مجمع عمومی درباره حمایت از حقوق بشر در منطقه دونباس و شبه جزیره کریمه و مقابله با نظامیگری در این مناطق اشاره کرد. 

نشست شورای امنیت برای بررسی بحران اوکراین روز دوشنبه به عرصه ناکامی کشورهای غربی در اتهاماتشان علیه روسیه تبدیل شد. «لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده آمریکا در سازمان ملل در این جلسه طبق روال موضع‌گیری‌های اخیر دولت این کشور، بحران روسیه-اوکراین را «اضطراری و خطرناک» توصیف کرد و مدعی شد که این مسئله می‌تواند «تهدیدی علیه صلح و امنیت» تلقی شود. 

نشست اخیر شورای امنیت پیرامون اوکراین به عرصه ناکامی کشورهای غربی در اتهاماتشان علیه روسیه تبدیل شد

 نماینده چین اما با پیشنهاد آمریکا برای برگزاری جلسه شورای امنیت در خصوص تحولات اوکراین مخالفت کرد و از همه طرف‌ها خواست به بیانیه‌های روسیه در خصوص اینکه برنامه‌ای برای آغاز عملیات نظامی ندارد توجه کنند. 

نماینده چین همچنین گفته هیچ دلیلی برای نگرانی از جنگ وجود ندارد. او از همه طرف‌ها خواست توسل به دیپلماسی را ادامه دهند. وی تصریح کرد: «چیزی که الان به آن نیاز داریم دیپلماسی بی‌سرو صدا است نه دیپلماسی با میکروفون.»

ادعای آمریکا و متحدان غربی این کشور درباره وقوع جنگ قریب‌الوقوع در اوکراین نه تنها از سوی مسکو بلکه از سوی کی‌یف هم رد شده است. «سی‌ان‌ان» چند روز پیش گزارش داد «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در تماس تلفنی با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته کشورهای غربی فضاسازی در خصوص احتمال جنگ قریب‌الوقوع در اوکراین را متوقف کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها