کد خبر: 535377
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ۱۴:۱۷:۳۵
| |

به درخواست آمریکا:

شورای امنیت درمورد اوکراین نشست برگزار می کند

با هدف کاهش تنش های مربوط به اوکراین به سازمان ملل، شورای امنیت این سازمان امروز دوشنبه به درخواست آمریکا نشستی علنی درباره اوکراین برگزار می‌کند.

شورای امنیت درمورد اوکراین نشست برگزار می کند
کد خبر: 535377
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ۱۴:۱۷:۳۵

با کشیده شدن دیپلماسی بین المللی با هدف کاهش تنش های مربوط به اوکراین به سازمان ملل، شورای امنیت این سازمان امروز دوشنبه به درخواست آمریکا نشستی علنی درباره اوکراین برگزار می‌کند.

به گزاش ایسنا، به نقل از فرانس ۲۴، آمریکا این نشست نهاد ۱۵ عضوی شورای امنیت سازمان ملل را به عنوان فرصتی برای طرح توضیحات روسیه توصیف کرده در حالی که روسیه به نوبه خود این پیام را داده که ممکن است در جهت بلوکه کردن این نشست تلاش کند. برای ادامه پیدا کردن این نشست ۹ رأی نیاز است و واشنگتن "اطمینان دارد" که از حمایت کافی برخوردار است.

با وجود اینکه همه اعضای این نهاد این فرصت را دارند که نظرات خود را آشکارا بیان کنند، احتمالاً هیچ اقدامی از سوی این شورا حتی اگر روسیه قرار باشد به اوکراین حمله کند انجام نخواهد شد. صدور یک بیانیه ساده نیاز به حمایت بر مبنای اتفاق نظر دارد و روسیه می‌تواند هر پیشنهادی برای طرح یک قطعنامه را وتو کند.

روسیه یکی از پنج عضو دائمی و برخوردار از حق وتو در شورای امنیت به همراه آمریکا، فرانسه، انگلیس و چین است. شورای امنیت وظیفه حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر عهده دارد. یک روز پس از این نشست، روسیه قرار است ریاست دوره ای این شورا را برای ماه فوریه به عهده بگیرد.

ریچارد گوان، مدیر سازمان ملل در اندیشکده "گروه بحران" گفت: آمریکا و متحدانش از سازمان ملل به‌عنوان یک عرصه سیاسی استفاده خواهند کرد که در آن می‌توانند روسیه را در صورت وقوع جنگ علنا ​​شرمنده کنند.

وی افزود: من می ترسم که این وضعیت هم نمونه یک بحران دیگر همچون جنگ اتیوپی و کودتای برمه باشد که سازمان ملل در قبال آنها نشان داد چه تاثیر کم در دنیای واقعی دارد.

روسیه حدود ۱۲۰۰۰۰ سرباز را در نزدیکی مرزش با همسایه خود تجمیع کرده و از ائتلاف نظامی غربی ها خواسته تا نیروها و تسلیحات خود را از شرق اروپا خارج ساخته و عضویت اوکراین، از جمهورهای جدا شده از شوروی سابق به ناتو را ممنوع کنند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که روند تقویت قوای نظامی روسیه تشدید شده و شامل تدارکات برای درمان تلفات ناشی از هر گونه درگیری ‌شده است. در طول مرز اوکراین هم مردم محلی در ضمن تلاش دولت این کشور برای تدارک، به عنوان نیروهای ذخیره ارتش آموزش دیده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تلویزیون دولتی کشورش گفت: "اگر آنها قصد اجرای خواسته‌ی ما را ندارند، باید دلیل آن را توضیح دهند. این یک سوال کلیدی برای تعیین پیشنهادات آینده ما خواهد بود."

در تحولی که نشان دهنده تداوم تنشها بود، کانادا روز یکشنبه اعلام کرد که به طور موقت پرسنل غیر ضروری سفارت خود در اوکراین را خارج می کند اما افزود که این سفارت باز خواهد ماند.

آمریکا که روسیه را به اعمال تحریمهای جدید در صورت حمله به اوکراین تهدید کرده است، گفته است که منتظر پاسخ مسکو است. این کشور می‌گوید که ناتو از شرق اروپا خارج نشده یا اوکراین را از پیوستن به آن منع نمی‌کند، اما آماده است درباره موضوعاتی مانند کنترل تسلیحات و اقدامات اعتمادساز گفتگو کند.

دو قانونگذار برجسته آمریکایی که روی لایحه تحریم‌های جدید علیه روسیه کار می کنند روز یکشنبه گفتند سناتورهای آمریکایی به توافق بر سر این قانون تحریم ها نزدیک شده اند. این اقدامات شامل هدف قرار دادن مهم ترین بانک‌های روسی و بدهی‌های دولتی روسیه و همچنین ارائه کمک‌های مرگبار بیشتر به اوکراین است.

انگلیس هم روز یکشنبه اعلام کرد که دامنه تحریم های احتمالی خود علیه روسیه را در قوانینی که طی روزهای اخیر با هدف بازداشتن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مطرح می‌کند گسترش می‌دهد.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس به بی‌بی‌سی گفت: ما فکر می کنیم بسیار محتمل است که او(پوتین) به دنبال حمله به اوکراین باشد به همین دلیل است که ما تمام تلاش خود را از طریق بازدارندگی و دیپلماسی انجام می‌دهیم تا از او بخواهیم دست از این کار بکشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها