کد خبر: 534541
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ۱۳:۳۰:۱۷
| |

روزنامه الشرق الاوسط:

عباس مذاکرات سیاسی با دولت اشغالگر را لغو نمی‌کند

برخی منابع آگاه اعلام کردند، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می‌داند آغاز مذاکراتی سیاسی با دولت فعلی رژیم اشغالگر در انتظار هر گونه تغییر مدنظر، ممکن نیست.

عباس مذاکرات سیاسی با دولت اشغالگر را لغو نمی‌کند
کد خبر: 534541
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ۱۳:۳۰:۱۷

روزنامه الشرق الاوسط امروز (چهارشنبه) به نقل از برخی منابع آگاه فلسطینی نوشت، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل موضع‌گیری‌های نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و یائیر لاپید، وزیر خارجه آن و ترکیب کابینه فعلی، می‌داند که آغاز مذاکراتی سیاسی با تل‌آویو مساله پیچیده‌ای است؛ اما این روند را لغو نمی‌کند بلکه آن را با هدف خروج از بن‌بست و ایجاد شرایطی برای آغاز آن همراه با تغییرات مدنظر در ترکیب کابینه ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این منابع تاکید کردند: در حال حاضر فلسطین، اردن، مصر و حتی آمریکا رویکرد مشترکی درباره لزوم ایجاد این شرایط دارند و فراهم شدن آن در انتظار تغییراتی در "اسرائیل" است.

آنها افزودند: در راستای پیشبرد این روند سیاسی، حرکت مشترکی از طرف اردن و مصر آغاز شده و فشارهایی بر آمریکا و دیگر طرف‌ها وارد می‌شود؛ اما این باور وجود دارد که این کار نه به صورت فوری بلکه با تاخیر انجام خواهد شد.

لاپید نیز پس از دیدار با حسین الشیخ، عضو جنبش فتح در اظهاراتی پیشنهاد دیدار با عباس را رد و تاکید کرد که اساسا مخالف این مساله است؛ اما هیچ توجیه سیاسی برای انجام این دیدار در شرایط فعلی وجود ندارد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی افزود: کابینه فعلی به دلیل ترکیب متنوعش، هرگز نمی‌تواند وارد روند سیاسی با فلسطینی‌ها شود؛ اما به همکاری خود با تشکیلات خودگردان به عنوان بخشی از مدیریت روزانه روابط و ادامه هماهنگی‌های امنیتی ادامه خواهد داد.

او ادامه داد: پنج میلیون فلسطینی در کرانه باختری ساکن هستند و ما با آنها اختلاف‌نظری نداریم و نمی‌خواهیم آنها را ناامید کنیم؛ اما هرگز در مذاکراتی سیاسی شرکت نخواهیم کرد و من به تلاش‌های خودم برای متقاعد کردن شرکایم به استمرار این روند ادامه خواهم داد.

لاپید در ادامه تاکید کرد که کابینه‌اش هرگز به سمت روندی سیاسی نخواهد رفت و همچنین درباره این مساله با فلسطینی‌ها گفت‌وگو نخواهد کرد زیرا نمی‌خواهم پشت سر شرکای خود در دولت کار کند.

او درباره دیدارش با الشیخ نیز مدعی شد که راهکارهای کاهش تنش و ایجاد افق‌های تغییر مثبتی برای دو طرف را بررسی کردند.

رژیم صهیونیستی تا این لحظه این روند را به جای روند سیاسی در پیش گرفته؛ اما فلسطینی‌ها با آن مخالف هستند البته  آن را به عنوان بخشی از یک طرح بلند مدت تحریم نمی‌کنند.

تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال آن است هر چه سریعتر وارد روند سیاسی تحت نظارت کمیته چهارجانبه صلح (آمریکا، سازمان ملل، روسیه و اتحادیه اروپا) شود.

بنت هفته گذشته ضمن رد احتمال پیشرفت در یک روند سیاسی جدید اعلام کرد که هرگز دیداری با عباس نخواهد داشت و سران جهان در مذاکرات خود از او درباره مساله فلسطین سوال نمی‌کنند.

رهبران فلسطین امیدوار هستند فشار آمریکا این مساله تغییر دهد و یا اینکه پس از جابه‌جایی بنت و لاپید در سمت نخست وزیری، امکان ایجاد موقعیت جدیدی برای اسرائیل فراهم شود و با اینکه لاپید همواره اعلام کرده که حامی راه‌حل تشکیل دو کشوری است؛ اما این راه‌حل در حال حاضر قابل اجرا نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها