بایدن اعزام هزاران نیرو به اروپای شرقی و بالتیک را بررسی می‌کند

مقام‌های دولت آمریکا گفتند که رئیس جمهور این کشور در حال بررسی استقرار هزاران نظامی آمریکایی و تجهیزات نظامی سنگین در اروپای شرقی و منطقه بالتیک است.

بایدن اعزام هزاران نیرو به اروپای شرقی و بالتیک را بررسی می‌کند
کد خبر: 534199
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۲۱:۱۰:۲۸

در حالیکه روسیه بارهای ادعای غرب در زمینه قصد حمله به اوکراین را رد کرده، مقام‌های دولت آمریکا دوشنبه شب به وقت تهران گفتند که رئیس جمهور این کشور در حال برسی استقرار هزاران نظامی آمریکایی در اروپای شرقی و منطقه بالتیک است.

به گزارش فارس، به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز» «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی استقرار چندین هزار نیروی آمریکایی و همچنین اعزام کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی برای کمک به متحدان ناتو در منطقه بالتیک و اروپای شرقی است.

مقام‌های دولت آمریکا که مایل به افشای نام خود نبودند، گفتند که در جلسه روز شنبه در «کمپ دیوید»، مقام‌های ارشد پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) چندین گزینه را به بایدن ارائه کردند. این گزینه‌ها شامل اعزام ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نیرو به کشورهای اروپای شرقی است که در صورت وخیم شدن اوضاع، این تعداد ۱۰ برابر می‌شود.

به گفته این مقام‌های آمریکایی که انتظار می رود بایدن در در روزهای آتی در این زمینه  تصمیم بگیرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه «سی بی اس»  گفت: «حتی زمانی که درگیر دیپلماسی هستیم، بر تقویت دفاع، ایجاد بازدارندگی بسیار متمرکز هستیم  و در صورتی که روسیه اقدامات تجاوزکارانه خود را مجدداً مرتکب شود، ناتو به شکل قابل توجهی تقویت خواهد شد. همه این گزینه‌ها روی میز است.»

در یک ماه اخیر، کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا فشارها به روسیه را از طریق اتهام‌زنی به این کشور تشدید کرده‌اند به طوریکه روز شنبه هفته جاری، انگلیس مسکو را به تلاش برای انتصاب یک رهبر طرفدار روس در اوکراین متهم کرد که روسیه در واکنش این اتهامات را بی‌اساس خواند.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز دوشنبه درخصوص خطر اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین  هشدار داد. پسکوف گفت، استقرار گسترده نیروهای اوکراینی در خط تماس با منطقه خودمختار روس زبان «دونباس» بر آماده شدن کی‌یف برای حمله دلالت دارد.

سخنگوی کاخ کرملین افزود، در این شرایط مسکو تمایل دارد شاهد این باشد که کشورهای عضو ناتو از اوکراین بخواهند حتی فکر حل‌وفصل مشکلات از طریق نظامی را هم به سرش راه ندهد. او در ادامه متذکر شد، هر یگان نظامی  که از طرف  ناتو برای کی‌یف ارسال می‌شود، به آن‌ها انگیزه بیشتری برای شروع عملیات نظامی در دونباس می‌دهد.

پسکوف همچنین هشدار داد: «خطر اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف در دونباس اکنون بسیار زیاد بوده و حتی بالاتر از قبل است.»

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت، اطلاعاتی که از سوی غربی‌ها درباره تحولات اوکراین منتشر می‌شود مملو از از دروغ هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها