کد خبر: 534131
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۱۳:۵۲:۲۶
| |

خبرگزاری رویترز گزارش داد:

پشت آزمایش‌های موشکی کره شمالی چه عواملی حضور دارند؟

موج آزمایش‌های موشکی جدید کره شمالی از جمله تسلیحات هایپرسونیک (مافوق صوت) بر اهمیت مهندسان موشکی و دانشمندان این کشور تاکید می‌کند؛ گروهی که داخل دولتشان به عنوان گروهی مجرب و عالی‌رتبه شناخته می‌شوند.

پشت آزمایش‌های موشکی کره شمالی چه عواملی حضور دارند؟
کد خبر: 534131
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۱۳:۵۲:۲۶

تحلیلگران معتقدند که به نظر می‌رسد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در حال برداشتن گام‌هایی درخصوص رسمی و نهادینه کردن این نیروهای موشکی است و احتمالا قصد دارد که آن‌ها را به عنوان برنامه‌های نظامی بلند مدتش سازماندهی کند.

دانشمندان کره شمالی

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اطلاعات بسیار کمی درخصوص نام و سمت دانشمندان و تکنسین‌های سطح متوسط و فعال در تحقیق و توسعه موشکی وجود دارد.

تحلیلگران می‌گویند که به خاطر منابع و تلاشی که جهت تحصیل و آموزش این افراد می‌شود، ظاهرا امنیت شغلی آن‌ها تضمین می‌شود و آن‌ها در مناطقی خاص جدا افتاده‌اند؛ بنابراین آن‌ها نه خطر پناهندگی و نه دردسر سیاسی و اجتماعی برای "رژیم کره شمالی" دارند.

«مایکل مادن»، کارشناس رهبری کره شمالی در "سنتر استیمسون" مستقر در واشنگتن می‌گوید: برخلاف کادر اقتصادی یا حتی فرماندهان نظامی، این گروهی است که به راحتی جایگزین نمی‌شود.

بسیاری از آن‌ها وارد "دانشگاه دفاع ملی کیم جونگ اون" شده‌اند؛ جایی که متخصصان کره شمالی بر روی موضوعات فناوری و علم مربوط به دفاع را آموزش می‌بینند و این دانشگاه دائما تکرار کرده است که کالجی را اضافه کرده که بر روی فناوری موشک مافوق صوت تمرکز می‌کند.

«کن گاس»، مدیر "گروه روابط بین‌الملل" در CNA که یک نهاد تحقیقاتی مستقل و مستقر در آرلینگتون ویرجینیا است، اظهار کرد که دانشمندان و مهندسان گاهی اوقات به تیم‌های رقابتی تقسیم می‌شوند و انواع مشابه این تسلیحات را طراحی می‌کنند؛ پروژه‌هایی که به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا راه‌های مختلفی را امتحان و بررسی کنند که کدام فناوری امیدبخش‌ترین است.

مقامات کره شمالی

کیم جونگ اون به سه شخص ارشد برای رهبری برنامه موشکی مخفی این کشور که به سرعت در حال افزایش است، اعتماد و تکیه می‌کند.

این سه شخص شامل افرادی از جمله «ری پیونگ کول»، ژنرال ارشد سابق نیروی هوایی، «کیم جونگ سیک»، یک پیشکسوت دانشمند فضاپیما و «جانگ چانگ ها»، رئیس مرکز توسعه و تدارکات تسلیحات است.

گاس افزود: ما در چند سال اخیر شاهد تغییرات زیادی در عرصه صنعت نظامی بوده‌ایم.

نهادهای کره شمالی

"آکادمی علوم ملی دفاعی" (NADS) که به عنوان "دومین آکادمی علوم‌های طبیعی" نیز شناخته می‌شود، بر توسعه موشکی کره شمالی نظارت می‌کند.

کمک خارجی

تحلیلگران معتقدند که برنامه موشکی کره شمالی ریشه‌هایی در کمک‌هایی که از اتحاد شوروی و بعدا روسیه دریافت کرده، دارد و کلاهک‌های آخرین تسلیحات هایپرسونیک‌ مشابه آن چیزی است که شوروی طراحی می‌کند.

بحث‌هایی بر سر اینکه چگونه این کمک‌ها از دهه ۱۹۹۰ ادامه پیدا کرده است، وجود دارد.

مارکوس شیلر، کارشناس موشکی مستقر در اروپا استدلال کرده است موفقیت کره شمالی در آزمایش‌های اخیر بیانگر این است که کره شمالی حمایت‌های خارجی دریافت کرده است.

در حالی که شیلر خاطرنشان کرد که در زمان کیم جونگ اون، موشک‌های کره شمالی بیش از پیش شکست خوردند و این خود بیانگر این است که کیم جوان‌تر در حال آزمایش طرح‌های داخلی بیشتری (ساخت کره شمالی) نسبت به سلف‌هایش بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها