کد خبر: 534025
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۰۹:۰۰:۳۳
| |

شورش نظامیان در بورکینافاسو / دولت کودتا را رد کرد

صدای تیراندازی مداوم از چند پادگان‌ ارتش بورکینافاسو در روز یکشنبه به گوش رسید. سربازان معترض خواستار حمایت بیشتر از مبارزاتشان با تروریست‌ها شده‌اند و هم‌زمان معترضان مقر حزب سیاسی رئیس جمهوری این کشور را غارت کردند.

شورش نظامیان در بورکینافاسو / دولت کودتا را رد کرد
کد خبر: 534025
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۰۹:۰۰:۳۳

دولت بورکینافاسو خواستار آرامش شده و گمانه‌زنی رسانه‌های اجتماعی دال بر اینکه ارتش قدرت را تصرف و کودتا کرده یا راک مارک کریستین کابوره، رئیس جمهوری این کشور را بازداشت کرده، رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت بورکینافاسو یکشنبه شب از ساعت 20 تا 5:30 بامداد به وقت گرینویچ تا اطلاعیه بعدی منع آمد و شد اعلام کرده و در بیانیه ‌دیگری دستور داده تا مدارس در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به دلایل امنیتی تعطیل شوند.

یکی از سخنگویان دولت بورکینافاسو به طور مجزا اعلام کرد، مذاکرات با سربازان شورشی در جریان است.

یکی از سخنگویان این شورشیان گفت: ما خواستار منابع مناسب و آموزش برای ارتش در مبارزاتش با شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده و داعش و همچنین استعفای روسای ارتش و سازمان اطلاعات هستیم.

ناامیدی‌ها در این کشور تولیدکننده طلای غرب آفریقا در ماه‌های اخیر به خاطر اوضاع بد امنیتی بیشتر شده است. مرگ 49 پلیس نظامی در یکی از حملات شبه‌نظامیان در نوامبر سال گذشته باعث آغاز اعتراضات خشونت‌آمیزی شد که در آن معترضان خواستار برکناری کابوره شده بودند.

معترضان روز یکشنبه در خیابان‌های "واگادوگو"، پایتخت بورکینافاسو از سربازان خواستند تا به این شورش خود ادامه دهند و شعار "کشور را آزاد کنید" سردادند.

این شورش بر تهدید به وجود آمده از سوی تروریست‌ها و شبه‌نظامیان در سراسر منطقه "ساحل" تاکید می‌کند.

شبه‌نظامیان کنترل بخش‌هایی از خاک بورکینافاسو و همسایگانش از جمله کشور مالی و نیجر را تصرف کرده‌اند. در برخی موارد آنها ساکنان را مجبور کرده‌اند تا از قوانین افراطی‌شان پیروی کنند.

صدای شدید تیراندازی ابتدا ساعت پنج صبح روز یکشنبه در کمپ "سانگولی لامیزانا" در واگادوگو شنیده شد؛ کمپی که در واقع مقر زندانی است که زندانیان آن شامل سربازانی است که در کوتای نافرجام 2015 میلادی شرکت داشتند.  

کمی بعد صدها تن از مردم در حمایت از این سربازان شورشی به خیابان‌ها آمدند. در کمپ لامیزانا جایی که جمعیتی حدودا 100 نفره سرود ملی و شعارهایی سر داده بودند، سربازان با شلیک تیر هوایی پاسخ دادند. هنوز مشخص نیست که این شلیک تیرهای هوایی در حمایت از معترضان بوده یا برای متفرق کردن آنها.

در مرکز واگادوگو پلیس برای متفرق کردن حدود 300 معترض متوسل به شلیک گاز اشک‌آور شد.

براساس گزارش خبرنگاران رویترز، سربازان در یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی واگادوگو نیز تیر هوایی شلیک کردند. سفارت آمریکا نیز گزارش داد که صدای تیراندازی از سه پایگاه نظامی دیگر در واگادوگو و در پایگاه‌هایی در شهرهای شمالی "کایا" و "اوهایویا" شنیده شده است.

در نقاط دیگری از پایتخت، معترضان مقر حزب حاکم "جنبش مردمی برای پیشرفت" را که متعلق به کابوره است، به آتش کشیده و آن را غارت کردند.

سخنگوی شورشیان خواستار رفاه بیشتر برای سربازان و خانواده‌های آنها شد.

دولت بورکینافاسو تیراندازی در برخی از کمپ‌های نظامی را تایید کرد اما گزارش رسانه‌های اجتماعی دال بر اینکه ارتش قدرت را تصرف کرده، رد کرد.

وزیر دفاع بورکینافاسو نیز در جریان سخنرانی در تلویزیون ملی این کشور گفت: دلایل این تیراندازی‌ها هنوز مشخص نیست. رئیس جمهور بازداشت نشده است و هیچ نهادی در این کشور مورد تهدید قرار نگرفته است.

این در حالی است که کابوره در ملاء عام دیده نشده است.

به دنبال کودتاهای موفق 18 ماه گذشته در مالی و گینه، دولت‌ها در غرب و مرکز آفریقا برای هرگونه اقدام کودتا هوشیار هستند و در حالت آماده‌باش قرار دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها