کد خبر: 532404
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۵ ۱۴:۲۴:۳۴
| |

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه:

هدف تماس‌هایمان با کردها متقاعد کردن آن‌ها برای گفتگو با دمشق است

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، هدف از تماس‌های مسکو با کردهای سوریه متقاعد کردن آنها برای انجام گفت‌وگو جدی با دولت دمشق به جای تکیه کردن به حمایت آمریکا است.

هدف تماس‌هایمان با کردها متقاعد کردن آن‌ها برای گفتگو با دمشق است
کد خبر: 532404
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۵ ۱۴:۲۴:۳۴

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در خصوص نتایج فعالیت دیپلماتیک این کشور در سال ۲۰۲۱ تاکید کرد، مسکو در جریان تماس‌هایش با الهام احمد، رئیس اجرایی شورای سوریه دموکراتیک و همپیمانان کُرد، به دنبال توضیح دادن لزوم انجام گفت‌وگوی جدی با دمشق در خصوص شرایطی است که کردها در داخل سوریه با آنها دست و پنجه نرم خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، لاوروف در ادامه افزود، ملاحظه‌کاری‌هایی نزد دولت سوریه در برابر کردها وجود دارد و دمشق فراموش نمی‌کند که کردها در مراحل قبلی درگیری شیوه و عملکرد مخالفی را در پیش گرفته بودند.

وی همچنین تاکید کرد، هدف دیپلماسی «غلبه بر گذشته و پشت سر گذاشتن آن و برقراری روابط برای آینده» است. سوریه در این زمینه می‌تواند از تجربه همسایه خود یعنی عراق بهره‌مند شود.

لاوروف همچنین تصریح کرد که دو سال پیش در جریان سفر خود به دمشق و اربیل، از ایده افزایش تماس‌ها بین کردهای سوریه و عراق با هدف تبادل تجارب کردهای عراق با برادران سوری‌شان به صورت فعال‌تر حمایت کرد.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت، مسأله کردها در حال حاضر یکی از موانع آغاز مذاکرات جامع در خصوص حل و فصل درگیری است. کمیته قانون اساسی که نشست‌های خود را در ژنو برگزار می‌کند، شامل تعدادی از کردها است، اما آنها نماینده همه احزاب کرد در این کشور نیستند.

 لاوروف ادامه داد، کردها زمانی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا از تصمیم خود برای خروج کامل نیروهایش از سوریه خبر داد فورا با روسیه تماس گرفتند و از آنها جهت انجام گفت وگو با دمشق طلب کمک کردند، اما به محض اینکه اهتمام آنها به این امر از بین رفت واشنگتن اقدام به بازنگری خود در خصوص این تصمیم کرد.

وی همچنین گفت، زندگی همین است، اما باید افق برای سیاستمداران کرد دورتر باشد و بدون شک این آمریکایی‌ها نیستند که سرنوشت سوریه را تعیین می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها