کد خبر: 532361
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۵ ۱۲:۰۴:۰۶
| |

بازگشایی مجدد پرونده نسل‌کشی مسلمانان روهینجا فوریه در لاهه

دادستان کل گامبیا اعلام کرد، انتظار می‌رود نمایندگان حاکمان نظامی میانمار در دور جدید دادرسی‌ها صلاحیت قضایی دادگاه جهانی را که به اتهامات این کشور مربوط به نسل‌کشی اقلیت مسلمانان روهینجا رسیدگی می‌کند، به چالش بکشند.

بازگشایی مجدد پرونده نسل‌کشی مسلمانان روهینجا فوریه در لاهه
کد خبر: 532361
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۵ ۱۲:۰۴:۰۶

دادستان کل گامبیا اعلام کرد، انتظار می‌رود نمایندگان حاکمان نظامی میانمار در دور جدید دادرسی‌ها که از ۲۱ فوریه (دوم اسفند ماه) آغاز می‌شوند، صلاحیت قضایی دادگاه جهانی را که به اتهامات این کشور مربوط به نسل‌کشی اقلیت مسلمانان روهینجا رسیدگی می‌کند، به چالش بکشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال "داودا جالو"، دادستان کل گامبیا که این پرونده را به دیوان بین‌المللی دادگستری شناخته‌شده به دادگاه جهانی که رکن قضائی اصلی سازمان ملل متحد است، برده، گفت: قرار است یک جلسه رسیدگی ترکیبی ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ برگزار شود. آنگ سان سوچی که دفاع میانمار در نخستین جلسات عمومی در سال ۲۰۱۹ میلادی را بر عهده داشت اما اکنون توسط ارتش برکنار شده است، رسماً به عنوان نماینده ارشد میانمار در این پرونده جایگزین شد.   

جلسه رسیدگی ترکیبی، روندی است که برخی از شرکت‌کنندگان به صورت حضوری و برخی دیگر به خاطر محدودیت‌های مربوط به پاندمی کرونا به صورت آنلاین در آن شرکت می‌کنند.

به دنبال اقدامات سرکوب‌گرایانه ارتش میانمار در سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از ۷۳۰ هزار مسلمان روهینجایی از میانمار فرار کردند و مجبور به سکونت در کمپ‌های کوچک و کثیف ایجاد شده در مرز بنگلادش شدند. محققان سازمان ملل نتیجه‌گیری کردند که این کمپین نظامی با هدف نسل‌کشی انجام شده بود.

این در حالی است که سخنگوی دیوان بین‌المللی دادگستری از تایید تاریخ مذکور برای برگزاری جلسه رسیدگی جدید امتناع کرد. در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی آنگ سان سوچی شخصا در جلسات رسیدگی در لاهه شرکت کرد تا از قضات بخواهد این پرونده را مختومه اعلام کنند.

منابع نزدیک اعلام کرده‌اند که حاکمان نظامی میانمار با این دادگاه همکاری می‌کند تا هر شش ماه گزارشی را درباره اوضاع مسلمانان روهینجا ارائه کند. این گزارش‌ها به صورت عمومی منتشر نمی‌شوند.

گام بعدی در روندهای دیوان بین‌المللی دادگستری چالش میانمار برای صلاحیت قضایی این دادگاه است. به این موضوع که آیا نسل‌کشی در میانمار صورت گرفته است یا خیر در جلسات بعدی رسیدگی می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها