کد خبر: 531917
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ۱۰:۳۹:۰۹
| |

هشدار سازمان ملل نسبت به بزرگترین فاجعه انسانی جهان در یمن

سازمان ملل ضمن هشدار جدی درباره وضعیت یمن با عنوان «بدترین و بزرگترین فاجعه انسانی جهان»، اعلام کرد که تشدید درگیری ها در یمن، دستیابی به راه حل سیاسی پایدار برای پایان دادن به جنگ در این کشور را دشوار کرده است.

هشدار سازمان ملل نسبت به بزرگترین فاجعه انسانی جهان در یمن
کد خبر: 531917
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ۱۰:۳۹:۰۹

سازمان ملل در گزارش های اخیر خود درباره تشدید درگیری ها در یمن به ویژه از ماه دسامبر گذشته (آذرماه)، هشدار داد که این وضعیت، چشم انداز دستیابی به راه حل سیاسی پایدار برای پایان دادن به جنگ در این کشور را تضعیف می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری "پرنسا لاتینا کوبا"، طبق اعلام دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، دو سوم جمعیت یمن (حدود ۲۰ میلیون نفر) نیازمند کمک های بشردوستانه وابسته هستند و ۸۰ درصد آنها زیر خط فقر به سر می برند.

در همین حال برنامه توسعه ملل متحد نیز هشدار داد که یمن از «بدترین و بزرگترین فاجعه انسانی جهان» رنج می برد و برآورد کرده که بیش از ۳۳۷ هزار نفر از مردم این کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم تا پایان سال ۲۰۲۱، بر اثر درگیری ها (تجاوز به یمن) کشته شده‌اند.

سازمان ملل نسبت به «بزرگترین فاجعه انسانی جهان» در یمن هشدار داد

خبرگزاری کوبا همچنین شب گذشته (سه شنبه) به نقل از شبکه سعودی العربیه اعلام کرد که نیروهای وابسته به دولت (فراری و مستعفی منصور هادی) دو استان شبوه و مأرب را تصرف کردند. این مناطق از فوریه سال گذشته (اردیبهشت) صحنه درگیری های خشونت آمیز میان مزدوران وابسته به منصور هادی و نیروهای انصار الله بوده است.

این مناطق علاوه بر داشتن ذخایر غنی نفتی، استان های اطراف را به هم متصل کرده و نشان دهنده آخرین دژی است که نیروهای «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن در کنترل خود داشتند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

بسیاری از کارشناسان تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند. سازمان ملل متحد ادامه درگیری در یمن و محاصره غیرانسانی این کشور را دلیل بروز قحطی و فاجعه انسانی بی‌سابقه در یک قرن گذشته می داند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها