کد خبر: 531166
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۲۱:۵۲:۵۷
| |

همکاری ایران برای انتقال کمک های بشردوستانه هند به افغانستان

وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی همتای هندی از همکاری جمهوری اسلامی ایران برای انتقال کمک های بشردوستانه هند در قالب گندم، دارو و واکسن کرونا به افغانستان خبر داد.

همکاری ایران برای انتقال کمک های بشردوستانه هند به افغانستان
کد خبر: 531166
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۲۱:۵۲:۵۷

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (شنبه) در تماس تلفنی «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند در خصوص مهم ترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش فارس، پیش از این وزیر خارجه هند در توئیتی از تماس تلفنی با همتای ایرانی خبر داده و اعلام کرده بود که با امیرعبداللهیان درباره مشکلات ناشی از کرونا، بندر چابهار، افغانستان و موضوع هسته ای ایران گفتگو کرده است.

* تدابیر و همکاری ایران برای انتقال کمک های هند در قالب گندم، دارو و واکسن کرونا به افغانستان

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو در پاسخ به سوال وزیر امور خارجه هند در خصوص آخرین وضعیت مقابله با کرونا در ایران، با اشاره به روند خوب واکسیناسیون سراسری، روند مبارزه با کرونا در ایران را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: ما توانسته‌ایم شیوع ویروس را به خوبی کنترل کنیم و تا کنون ۸۹ درصد مردم واکسینه شده و در حال دریافت دز سوم واکسن هستند.

امیرعبداللهیان درباره افغانستان نیز بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در این کشور تاکید کرد و با اشاره به کمک‌های بشردوستانه هند به افغانستان، از تدابیر و همکاری جمهوری اسلامی ایران برای انتقال این کمک ها در قالب گندم، دارو و واکسن کرونا به افغانستان خبر داد.

* مذاکرات در مسیر درست جریان دارد

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص مذاکرات لغو تحریم ها در وین با تاکید بر اینکه مذاکرات در مسیر درست جریان دارد، اظهار داشت: ما با حسن نیت، اراده لازم را برای رسیدن به توافق خوب داریم و اگر طرف غربی هم این حسن نیت و اراده را داشته باشد، می‌توانیم به توافق خوب برسیم. 

لازم به ذکر است ادامه دور هشتم مذاکرات برای رفع تحریم ها از روز دوشنبه ۱۳ دی ماه در وین در جریان است.  

*  خرسندی از سفر آتی امیرعبداللهیان به هند

وزیر امور خارجه هند نیز در این گفتگو به روند مبارزه با کرونا در کشورش اشاره کرد و افزود: آمار مبتلایان در هند صعودی است، اما با توجه به سرعت خوب واکسیناسیون می‌توانیم روند ابتلا را متوقف کنیم. 

وی ضمن ابراز خرسندی از سفر آتی وزیر امور خارجه کشورمان به هند، این سفر را یک فرصت بسیار خوب برای توسعه همکاری‌های دوجانبه برشمرد.

جایشانکار همچنین با اشاره به کمک های کشورش به افغانستان، سیاست هند در خصوص افغانستان را موضع پیشین این کشور عنوان کرد.

لازم به ذکر است قرار بود حسین امیرعبداللهیان شهریور ماه بنا به دعوت همتای هندی به دهلی نو سفر کند که به دلیل همراهی در سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به تاجیکستان برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای این سفر به بعد موکول شد. در همین خصوص نیز سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۲ شهریور ماه در این باره اعلام کرد: سفری به هند در دستورکار بود که به دلیل چندین موضوع مرتبط با هم از جمله سفر رئیس جمهور به تاجیکستان برای شرکت در نشست شانگهای و مقدمات مرتبط با انجام این سفر و همچنین چندین جلسه مهم و فوری مرتبط با موضوعات سیاست خارجی، این هفته امکان انجام این سفر نبود و با رایزنی با دوستان در دهلی نو، این سفر زمانبندی جدیدی خواهد داشت که اعلام خواهم کرد.

وزرای خارجه ایران و هند در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر ملاقات کردند و وزیر خارجه هند در دیدار با امیرعبداللهیان ضمن دعوت مجدد از همتای ایرانی برای سفر به دهلی نو، آمادگی دولت متبوعش را برای ارسال فوری واکسن‌هایی که به ایران تعهد داده بود اعلام کرد. 

پیش از این نیز دو وزیر خارجه تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند اواسط شهریور ماه در توئیتر در این باره نوشت: «یک تماس تلفنی (برای) تبریک گرم به وزیر خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان صورت گرفت. برای تقویت همکاری‌های دو جانبه، توافق شد. بحث‌هایی درباره موضوعات مهم و جدی منطقه‌ای صورت گرفت. از ایران برای تسهیل پروازهای بازگشت ما از افغانستان قدردانی می‌کنیم».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها