توقیف کشتی نظامی امارات / المسیره: آب‌های یمن دیگر حیاط خلوت نیست

شبکه «المسیره» در گزارشی درباره توقیف کشتی اماراتی «روابی» که قرار است تصاویرش منتشر شود، با مرور توانمندهای روزافزون نیروهای یمن، به ائتلاف سعودی هشدار داد که آب‌های این کشور دیگر حیاط خلوت و جایی برای خوش‌گذرانی‌ آن‌ها نیست

توقیف کشتی نظامی امارات / المسیره: آب‌های یمن دیگر حیاط خلوت نیست
کد خبر: 531080
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۱۴:۳۶:۵۸

پس از آنکه ائتلاف سعودی نیروهای صنعاء را به «کشتی‌ربایی» متهم و سعی کرد محموله کشتی اماراتی «روابی» را «غیرنظامی و پزشکی» جلوه دهد، ارتش یمن امروز قصد دارد تصاویری از تحرکات و محموله نظامی این کشتی منتشر کند.

به گزارش فارس، روز دوشنبه سوم ماه ژانویه سال جاری بود که مرکز عملیات تجارت دریایی انگلیس (UKMTO) اعلام کرد که گزارش‌هایی از حمله به یک کشتی در نزدیکی بندر «رأس عیسی» در دریای سرخ یمن دریافت کرده است و به تفنگداران دریایی توصیه کرده که در محل حادثه نهایت احتیاط را پیشه کنند.

پس از این اعلام، وبگاه «دریاد گلوبال» خبر داد که کشتی مورد حمله در حدود ۲۳ مایل دریایی غرب پایانه نفتی رأس عیسی در دریای سرخ بوده است؛ اما هویت مالکان کشتی فوق مشخص نیست و تحقیقات درباره این حادثه در جریان است.

سپس شبکه سعودی «العربیه» مدعی شد که جنبش انصارالله یمن یک کشتی باری با پرچم امارات عربی متحده را در امتداد شهر «الحدیده»  توقیف کرده است. سعودی‌ها ادعا کردند که کشتی فوق حامل تجهیزات پزشکی برای یک بیمارستان سعودی در جزیره «سقطری» بوده است.

اما سپس سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن رسما اعلام کرد که نیروهای یمن، یک کشتی باری نظامی اماراتی حامل تجهیزات نظامی که در حال انجام اقداماتی خصمانه‌ای بود، توقیف کردند.

یحیی سریع امروز صبح اعلام کرد که عصر،  تصاویر تجهیزات و سلاح‌های ضبط‌شده در کشتی نظامی اماراتی منتشر خواهد شد.

 

وبگاه «انصارالله» نقل از شبکه «المسیره»، امروز (شنبه)، در گزارشی به این مسئله پرداخت و نوشت: «توانمندی نیروهای دریایی یمن روز‌‌به‌روز در حال افزایش است به‌نحوی این توانمندی‌های فزاینده، جهان به‌ویژه متجاوزان سعودی-آمریکایی را در بهت و حیرت فرو برده است. طی هفت سال تجاوز به یمن، عملیات‌های نیروی دریایی یمن در اشکال مختلفی نمایان شد و روندی رو به‌ رشد پیدا کرد تا اینکه هفته گذشته، کار به عملیات توقیف کشتی باری نظامی امارات "روابی" رسید؛ عملیاتی که با یک تاکتیک و برنامه‌ریزی راهبردی انجام شد».

این وبگاه اضافه کرد: «این حادثه ما را یاد رویدادهای مشابهی می‌اندازد که نیروی دریایی یمن در دل دریا دست به انجام آن‌ها زد. مهم‌ترین این عملیات‌ها حمله به کشتی "سویفت" بود که امارات آن را از ایالات متحده آمریکا اجاره کرده بود. این کشتی که یک مین‌روب بود و از  آن برای پشتیبانی دریایی استفاده می‌شد، اوایل ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی هدف حمله قرار گرفت».

در ادامه این گزارش آمده است: «از جمله دیگر عملیا‌ت‌های مهم، حمله به ناو سعودی "دمام" بود که در روز روشن به آن حمله شد. این کشتی افزون بر تسلیحات نظامی، ۱۷۰ افسر و سرباز بر روی عرشه خود داشت. این عملیات پیامی بود از جانب نیروی دریایی به کشورهای متجاوز با این مضمون که آب‌های یمن جای تفریح و خوش‌گذرانی نیست!»

همزمان با این عملیات، دامنه حضور نیروهای دریایی یمن در طول نوار دریای سواحل غربی یمن به صورت مستمر در حال افزایش بود یعنی درست جایی که متجاوزان در آن استقرار داشتند.

اوایل سال ۲۰۱۹ و پس از آنکه ائتلاف سعودی کریدور دریانوردی بین‌المللی را به محلی برای حمله به کشور یمن تبدیل کرد، نیروهای دریایی صنعاء برای ناو سعودی «المدینه» کمین کردنى؛ اقدامی که در آن زمان حکایت از پیشرفت نیروی دریای یمن داشت.

طبق اعلام نیروهای صنعاء، این موارد بخشی از پنجاه عملیات دریایی گوناگون نیروی دریایی یمن بود که در جریان آن‌ها، تعدادی از کشتی‌ها و قایق‌های جنگی متجاوزان هدف حمله قرار گرفت.

اما این بار نیروهای دریایی یمن با توقیف کشتی روابی آمادگی کامل خود را عملا آشکار ساخت. عملیاتی که ضمن غافلگیری متجاوزان و بر هم ریختن محاسبات آن‌ها، گوشه‌ای از توانمندی‌‌های دریایی یمن را آن هم در این مرحله حساس منعکس کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها