کد خبر: 501392
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ۰۸:۴۳:۰۴
| |

درگیری مزدوران ریاض و ابوظبی در جنوب یمن؛

عناصر دولت مستعفی، مقر متحدان ابوظبی را اشغال کردند

درگیری بین مزدوران وابسته به امارات و عربستان سعودی در استان ابین واقع در جنوب غرب یمن بشدت بالا گرفته و عناصر وابسته به ابوظبی تهدید کردند که نیروهای دولت مستعفی تاوان خواهند داد.

عناصر دولت مستعفی، مقر متحدان ابوظبی را اشغال کردند
کد خبر: 501392
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ۰۸:۴۳:۰۴

اعتمادآنلاین| ‌ همزمان با انتشار اخباری از ورود کویت به فضای مینجیگری بین ریاض و ابوظبی، گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) -تحت حمایت امارات- از تشدید درگیری با نیروهای دولت مستعفی یمن -وابسته به عربستان سعودی در استان «ابین» در جنوب غرب یمن خبر داد.

به گزارش فارس، روزنامه العربی الجدید به نقل از عناصر وابسته به امارات خبر داد که نیروهای دولت مستعفی یک اردوگاه متعلق به شبه‌نظامیان موسوم به «الحزام الامنی» (کمربند امنیتی) -شاخه نظامی المجلس الانتقالی، وابسته به امارات- را در شهر «لودر» در استان ابین در جنوب یمن تحت کنترل خود درآوردند.

«عیدروس الزبیدی» رئیس گروه شورای انتقالی برای همین منظور، با فرماندهان نظامی و امنیتی نشستی برگزار و در جریان آن، درگیری با عناصر دولت مستعفی (عبد ربه منصور هادی) را بررسی کرد.

الزبیدی تأکید کرد که نیروهای تحت امر وی، در برابر امنیت و ثبات لودر و استان ابین، دست بسته نخواهند بود و دولت مستعفی نیز هزینه این اقدام خود را پرداخت خواهد کرد.

شورای انتقالی همچنین تأکید کرد که تحرکات دولت مستعفی برای تعیین رئیس پلیس جدید برای لودر، به منزله «نقض فاحش توافق ریاض با هدف شکست این توافق» است.

اخیرا شورای انتقالی «احمد محمد عوض» را به عنوان فرمانده جدید نیروهای کمربند امنیتی در شهر لودر تعیین کرده بود.

اختلافات بین عناصر وابسته به ابوظبی و ریاض در لودر -بزرگترین شهر ابین- به این خاطر است که نیروهای امنیتی دولت مستعفی رئیس پلیس جدیدی برای این شهر انتخاب کردند و رئیس پلیس قبلی نیز حاضر نشد، از سمت خودکناره‌گیری کند و از عناصر شورای انتقالی درخواست کمک کرد.

پلیس لودر نیز که وابسته به دولت مستعفی است، خبر داد که هنگام ورود به این شهر برای «تثبیت امنیت و ثبات»، با عناصر شورای انتقالی درگیر شده و پس از یک درگیری شش ساعته موفق شده است این شهر و تمامی مراکز آن را تحت کنترل خود درآورد. این درگیری موجب کشته و زخمی شدن، چندین نفر از طرفین شد.

منابع محلی ابین نیز به العربی الجدید گفتند که شورای انتقالی روز گذشته تجهیزات نظامی زیادی به شهر «زنجبار» و مناطق تلاقی با نیروهای دولت مستعفی منتقل کرده است؛ اقدامی که احتمال دارد منجر به درگیری شدید نظامی شود.

این در حالی است که عربستان سعودی جمعه گذشته از دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب خواست که اجرای «توافق ریاض» را تکمیل کنند.

ریاض همچنین از طرفین درگیر خواست که توافقات پیشین را اجرایی کنند، اختلافات را کنار بگذارند و بر اساس مکانیزم مورد توافق، عمل کنند.

شورای انتقالی جنوب اخیرا گام جدیدی در مسیر کودتا علیه دولت مستعفی برداشت و از تأسیس وزارت خارجه و تعیین نماینده در کشورهای مختلف خبر داد. شورای انتقالی این وزارتخانه را «اداره کل امور خارجی شورای انتقالی جنوب» نامگذاری کرده است.

دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب در پنجم نوامبر 2019 پس از درگیری‌های خونبار میان دو طرف در آگوست همان سال که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت و به دنبال آن دولت موقت، عدن را ترک کرد، با وساطت سعودی‌ها یک توافق آشتی موسوم به توافق ریاض را منعقد کردند که هنوز هم اجرایی نشده است.

رقابت و درگیری میان دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب به یکی از پیچیدگی‌های بحران یمن تبدیل شده و کارشناسان این مسأله را به جنگ نیابتی میان ریاض و ابوظبی بر سر تسلط بر منابع یمن تفسیر می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها