کد خبر: 529862
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۵:۰۱:۱۱
| |

فن هونگدا استاد دانشگاه موسسه خاورمیانه دانشگاه بین المللی شانگهای:

کنسولگری چین در بندرعباس موجب عمیق تر شدن روابط طرفین می‌شود

استاد دانشگاه موسسه خاورمیانه دانشگاه بین المللی شانگهای بازگشایی کنسولگری چین در بندرعباس را دلیلی دیگر بر اثبات عمیق تر شدن روابط ایران و چین عنوان کرد.

کنسولگری چین در بندرعباس موجب عمیق تر شدن روابط طرفین می‌شود
کد خبر: 529862
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۵:۰۱:۱۱

فن هونگدا استاد دانشگاه موسسه خاورمیانه دانشگاه بین المللی شانگهای در یادداشتی بازگشایی کنسولگری چین در بندرعباس را دلیلی دیگر بر اثبات عمیق تر شدن روابط ایران و چین و تقویت همکاری میان دو کشور عنوان کرد.

به گزارش  ایرنا از این یادداشت، در جلسه دولت جمهوری اسلامی ایران به ریاست «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران در تاریخ ۲۹ دسامبر ( ۸ دی) پیشنهاد وزارت امور خارجه ایران مبنی بر بازگشایی دفتر کنسولگری چین در بندرعباس به تصویب رسید. این موضوع نشان دیگری برای اثبات تقویت روابط میان دو کشور ایران و چین است. 

یکی از رسانه های ایرانی در گزارشی حجم تجارت غیرنفتی میان ایران و چین در سال ۱۳۹۹ (از ماه مارس ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱) را ۱۸ میلیارد و ۷۱۵ میلیون دلار آمریکا برآورد کرده است. با در نظر گرفتن تاثیرات منفی همه گیری ویروس کرونا و تحریم های وضع شده برای تجارت ایران و چین، میزان تجارت میان دو کشور بطور نسبی بالا به شمار می رود.

 «فن هونگدا» استاد دانشگاه موسسه خاورمیانه دانشگاه بین المللی شانگهای، در ادامه این یادداشت اثبات کرد که مبادلات میان ایران و چین در آینده افزایش می یابد.

نخست اینکه ایران و چین با امضای برنامه ۲۵ ساله در ماه مارس ۲۰۲۱ قدمی به سوی مبادلات بیشتر برداشتند. دومین دلیل چنین عنوان شد که همه گیری ویروس کرونا به تدریج رو به کاهش می رود. در ادامه این دلایل آمده است تحریم های بین المللی که ایران با آنها رو به روست همیشگی نخواهند بود و در نهایت اینکه مردم چین بسیار بیشتر از گذشته تمایل به سفر به ایران دارند. 

از سوی دیگر بندعباس مهم ترین بندر ایران برای مبادلات تجاری می باشد و بسیاری از تبادلات میان ایران و چین باید از این مسیر کامل شوند. علاوه بر آن، مکان هایی در ایران که در آینده توسعه این کشور نقش دارند از جمله جزیره کیش، جزیره قشم، بندر جاسک، بندر چابهار و بسیاری دیگر در جنوب ایران واقع شده اند. لازم است چین توجهی بیشتر به جنوب ایران برای انجام مبادلات تجاری داشته باشد و آژانس های دیپلماتیک چینی می بایست سرویس های مبادلات و خدمات را به شکل موثرتر و کارآمدتری فراهم کنند. 

در نتیجه بسیار ضروری است تا چین در بندرعابس یک کنسولگری افتتاح کند. بندرعباس و جنوب ایران تفاوت هایی با بخش های مرکزی و شمالی ایران دارد و بازگشایی این کنسولگری به درک متقابل و عمیق تری میان دو کشور می انجامد. 

لازم به ذکر است ایران نیز ۳ دفتر کنسولگری مستقر در مناطق متفاوت چین از جمله «شانگهای»، «گوآنگژو» و «هنگ کنگ» دارد. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها