برای اولین بار طی ۷ سال:

عراقی خالی از نظامیان خارجی

در نتیجه توافق به دست آمده میان بغداد و واشنگتن پس از چهار دوره گفتگو به مدت چند ماه که ژوئیه به پایان رسید، عراق از بامداد امروز (شنبه) برای اولین بار در طول هفت سال گذشته، از نیروهای نظامی خارجی خالی شد.

عراقی خالی از نظامیان خارجی
کد خبر: 529837
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۴:۰۴:۲۱

طبق توافق به دست آمده میان عراق و آمریکا، نیروهای نظامی وابسته به ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا تا جمعه شب سی‌ویکم دسامبر ۲۰۲۱ از عراق خارج شده و تنها گروهی از مشاوران ائتلاف برای مشورت‌دهی به نیروهای عراقی باقی ماندند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال ۲۰۲۲ اظهار کرد: سال گذشته سال خروج نیروهای خارجی از عراق و جایگزینی آنها با گروهی از مشاوران برای حمایت از نیروهایمان در جنگ علیه داعش پس از موفقیتشان در هلاکت بزرگترین رهبران این گروه تروریستی بود.

نخست وزیر عراق گفت: سال ۲۰۲۲ سال بازگرداندن اعتماد مردم به نهادهای کشور و ساختار دموکراسی و ایجاد افق‌های گفتگوی اجتماعی است، کشور موجودیت خود را از انسجام مردمش می گیرد. مردم ما شایسته حاکمیت خوبی هستند که برایشان تلاش کند.

الکاظمی افزود: در بهبود روابط خارجه عراق، آرام کردن فضای منطقه و بازگرداندن عراق به جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش موفق بودم.

یک مسؤول عالی رتبه عراقی نیز به العربی الجدید گفت: دولت در طول چند ماه گذشته تلاش‌های بسیاری جهت تضمین اجرای توافقنامه و دور کردن کشور از یک بحران امنیتی دیگر و بی‌ثباتی انجام داد به ویژه که عراقی‌ها دیگر به حمایت نظامی نیاز ندارند و پایگاه‌های عراق امروز کاملا از نظامیان خارجی خالی شده‌اند.

او تاکید کرد: نیاز به نیروهای نظامی خارجی تمام شده و آنچه امروز عراق به آن نیاز دارد، محدود به مشورت‌دهی است که مشاوران می‌توانند آن را انجام دهند و آنها نیز در صورتی که فرماندهان نظامی تایید کنند نیازی به آنها نیست، خاک عراق را ترک خواهند کرد.

یحیی رسول، سخنگوی دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز جمعه اظهار کرد: در حال حاضر هیچ نیروی نظامی وابسته به ائتلاف ضد داعش در عراق حضور ندارد و آنهایی که باقی مانده‌اند، در واقع مشاورانی هستند که در زمینه‌های آموزشی، تسلیحاتی و تبادل اطلاعات مشاوره می‌دهند و حمایت می‌کنند.

یحیی رسول افزود: نیروهای عراقی به تقویت قدرت خود به ویژه در مورد نیروی هوایی، پدافند هوایی، یگان هوایی ارتش و دستگاه اطلاعات نیاز دارند، همچنین عراق برای اجرای حملایت علیه داعشی‌های باقی مانده در برخی مناطق به ویژه مرزها با سوریه به جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش نیاز دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها