کد خبر: 507128
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ۱۲:۲۵:۳۶
| |

نیویورک تایمز:

حتی یک سرباز آمریکایی نیز عراق را ترک نخواهد کرد

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت، آمریکا قصد ندارد نظامیان خود را از عراق خارج سازد، بلکه با عناوین دیگری آن‌ها را در این کشور نگه خواهد داشت.

حتی یک سرباز آمریکایی نیز عراق را ترک نخواهد کرد
کد خبر: 507128
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ۱۲:۲۵:۳۶

اعتمادآنلاین| هیأت عراقی از روز سه شنبه هفته گذشته به سرپرستی «فؤاد حسین» وزیر خارجه این کشور به آمریکا رفته است تا دور چهارم نشست موسوم به «گفت‌و‌گوهای استراتژیک» را پیش ببرد، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق نیز پیش از ظهر امروز راهی آمریکا شد تا فردا (دوشنبه) میهمان «جو بایدن» باشد و ادامه گفت‌و‌گوهای استراتژیک را به دست بگیرد. دولت عراق از مدت‌ها پیش گفته که در این سفر قرار است تاریخ خروج نظامیان آمریکایی از عراق نهایی شود، اما روزنامه نیویورک تایمز روایت دیگری دارد و مدعی است که خروج نظامیان آمریکایی از عراق واقعیت ندارد و همه این‌ها یک پوشش سیاسی است.

به گزارش فارس به نوشته روزنامه نیویورک تایمز کاظمی به واشنگتن می‌رود تا از رئیس‌جمهور آمریکا بخواهد که تمامی نیروهای رزمی این کشور را از عراق خارج سازد و در رسانه‌های عراقی چنین گفته شده که این سفر قرار است «به حضور نیروهای رزمی آمریکا در عراق پایان دهد.»

نیویورک تایمز در ادامه به نقل از مقامات آمریکایی در وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) و مقامات دیگر که نامی از آن‌ها نبرده، نوشته است که به نظر می‌رسد آمریکا با درخواست نخست‌وزیر عراق برای تعیین موعد خروج نیروهای رزمی‌اش از آمریکا موافقت کند، اما قرار نیست حتی یکی از 2500 سرباز آمریکایی حاضر در عراق نیز این کشور را ترک کند و صرفا نقش و نوع کارکرد آن‌ها بازتعریف خواهد شد و نیروهای آمریکایی با عناوین دیگری در عراق باقی خواهند ماند.

این روزنامه در ادامه مدعی شد که مصطفی الکاظمی صرفا یک «دستاورد سیاسی» از واشنگتن دریافت می‌کند تا با استفاده از آن گروههای ضد آمریکایی در عراق را راضی نگه دارد و همزمان حضور نظامی آمریکا در عراق نیز باقی بماند و اینگونه به نظر می‌رسد توافقی که قرار است فردا صورت گیرد، تازه‌ترین تلاش دیپلماتیک نخست‌وزیر عراق برای ایجاد توازن میان دو طیف مخالفان و موافقان حضور آمریکا در عراق باشد.

طبق ای گزارش، دولت بایدن با بحران نقش‌آفرینی در عراق روبه‌رو شده و نمی‌داند در کشوری که 18 سال پیش به دست نظامیان آمریکایی اشغال شد و اکنون به دست «نیروهای وفادار به ایران» افتاده است و نظام سیاسی ناکارآمدی دارد، چه کار کند.

موافقت مصطفی الکاظمی با ادامه حضور آمریکایی‌ها

نیویورک تایمز همچنین مدعی شد که دولت کاظمی به همراه تعدادی از مقامات نظامی عراقی به طور محرمانه با ادامه حضور 2500 سرباز آمریکایی موافقت کرده‌اند، اما ترور شهید سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و هشت نفر دیگر در سال 2020 ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق را به شکل فعلی ناممکن کرده و این حضور دیگر توجیه سیاسی ندارد.

در ادامه این گزارش آمده است که آمریکایی‌ها از زمان برچیده شدن خلافت ادعایی داعش و آزادسازی موصل در ژوئن 2017، بارها گفته‌اند که به دلیل پایان عملیات‌های نظامی گسترده، دیگر نیروهای رزمی آمریکایی در عراق حضور ندارند؛ اما برخی مقامات آمریکایی نیز اذعان کرده‌اند که تعداد کمی از نیروهای رزمی این کشور به عنوان مستشار و مربی در کنار نهاد نظامی «نیروهای مبارزه با تروریسم عراق» در عملیات‌های ضد داعش حضور دارند.

نیویورک تایمز سپس به نقل از برخی مقامات عراقی نوشت که الکاظمی با دستیابی به «پوشش سیاسی موقت» از سوی واشنگتن و ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق به جای خروج از این کشور نمی‌تواند رضایت گروههای نظامی و احزاب سیاسی مخالف آمریکا را در عراق به دست آورد.

گروههای نظامی و تعدادی از سیاسیون عراقی به نیویورک تایمز گفتند که هدف اصلی آمریکا از حضور نظامی در عراق، نه مبارزه با داعش، بلکه مقابله با جمهوری اسلامی ایران است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها