کد خبر: 529634
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۰ ۱۴:۵۰:۰۱
| |

اولیانوف،سرپرست هیأت روس:

ارزیابی‌ها حاوی مولفه‌های مثبت محتاطانه درباره مذاکرات وین هستند

سرپرست هیأت روس در مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت، ارزیابی‌های عمومی از وضعیت مذاکرات حاوی مولفه‌های مثبت محتاطانه است که معنی آن پیشرفت واقعی مذاکره‌کنندگان در مسیر توافق است.

ارزیابی‌ها حاوی مولفه‌های مثبت محتاطانه درباره مذاکرات وین هستند
کد خبر: 529634
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۰ ۱۴:۵۰:۰۱

«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه گفت، برای اولین بار از ماه ژوئن ارزیابی‌ها حاوی مولفه‌های مثبت محتاطانه درباره مذاکرات وین هستند.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد روس در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر «پیشرفت نسبی» در مذاکرات وین گفت: «به‌درستی، ما شاهد پیشرفت در دو مسیر هستیم:  بر سر میز مذاکره و در ارزیابی‌های عمومی از وضعیت مذاکرات وین».

اولیانوف افزود:‌‌ «اکنون برای اولین بار از ماه ژوئن، این ارزیابی‌ها حاوی مولفه‌های مثبت محتاطانه‌ای هستند. این بدان معنا است که مذاکره‌کنندگان واقعاً در حال حرکت به جلو هستند».

«علی باقری» مذاکره کنندن ارشد جمهوری اسلامی ایران دیروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران درباره مذاکراتی که از روز دوشنبه ششم دی ماه در شهر وین بین ایران و گروه ۱+۴ درباره لغو تحریم‌ها آغاز شده گفت، عنوان کرد که مذاکرات چند روز اخیر (دور هشتم) مثبت بوده است.

شبکه «الجزیره» نیز به نقل از منابع اروپایی نزدیک به مذاکرات وین این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد اما مدعی شد هنوز تا رسیدن به توافق فاصله زیادی وجود دارد. 

خبرگزاری آلمان به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نوشت، این گفت‌وگوها در «فضایی سازنده» پیش می‌روند.

آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، با نقض تمامی تعهداتش از برجام که به تأیید شورای امنیت رسیده بود خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به تمامی تعهداتش در این توافق پایبند ماند، اما بعد از آن از اختیاراتش در توافق استفاده کرد و برخی از تعهداتش را کاهش داد.

باقری تأکید کرده که  رفع تمامی تحریم‌های آمریکا کلید موفقیت در مذاکرات وین است. او گفته هر چه طرف مقابل در این زمینه جدی‌تر باشد، مذاکرات در زمان کمتری به نتیجه خواهد رسید.

مسئله دریافت تضمین در خصوص ماندن آمریکا در برجام و مشخص کردن ساز و کاری برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها دو مسئله‌ای هستند که از مدت‌ها پیش میان طرف‌ها محل اختلاف و گفت‌وگو بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها