کاخ سفید:

گفت‌وگوی تلفنی رهبران روسیه و آمریکا ۵۰ دقیقه طول کشید

کاخ سفید می‌گوید گفت‌وگوی تلفنی رهبران روسیه و آمریکا بعد از ۵۰ دقیقه به پایان رسیده است.

گفت‌وگوی تلفنی رهبران روسیه و آمریکا ۵۰ دقیقه طول کشید
کد خبر: 529545
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۰ ۰۷:۳۱:۱۵

کاخ سفید بامداد جمعه اعلام کرد گفت‌وگوی تلفنی «جو بایدن» و «ولادیمیر پوتین»، روسای جمهور آمریکا و روسیه بعد از ۵۰ دقیقه پایان یافته است.

به گزارش فارس، این تماس تلفنی در شرایطی برگزار شد که دولت بایدن در روزهای گذشته روسیه را به تحرکاتی در مرز اوکراین با هدف حمله به این کشور همسایه متهم کرده است.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرده روسیه از تماس تلفنی ولادیمیر پوتین و جو بایدن خرسند است.طبق این بیانیه، رئیس‌جمهور روسیه به همتای آمریکایی خود گفته مسکو به دنبال «نتیجه» است. پوتین به بایدن گفته که اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه، «اشتباهی عظیم» خواهد بود.

«آنگلا استنت»، رئیس «مرکز مطالعات اوراسیا، روسیه و اروپای شرقی» در دانشگاه جورج‌تاون به روزنامه «یو‌اس‌ای‌تودی» گفت: «بایدن برای نشان دادن نتیجه و نشان دادن اینکه آیا آمریکا و متحدانش می‌توانند مانع پیشروی روسیه شوند و جلوی تحرکات این کشور را بگیرند تحت فشار قرار دارد.»

اوکراین سال ۱۹۹۱ از شوروی سابق اعلام استقلال کرد. کارشناسان مسائل سیاست خارجی در آمریکا معتقدند پوتین در راستای آنچه به ادعای آنها تلاش‌ برای بازسازی امپراطوری شوروی است قصد دارد اوکراین را تحت سیطره خود درآورد.

پوتین و بایدن قرار است روز ۱۰ ژانویه دیدار دوجانبه‌ای داشته باشد. در همان هفته، دیدارهایی هم میان مقام‌های ناتو و روسیه برگزار خواهد شد.

دولت اوکراین به بهانه مبارزه با استقلال‌طلبان در نواحی شرقی این کشور، طی سال‌های اخیر به استقرار نیروها و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین نظامی در مجاورت مرزهای روسیه پرداخته است. در مقابل، ارتش روسیه نیز بخشی از نیروهای نظامی خود را به‌منظور آمادگی برای اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف و متحدانش در مرزهای غربی مستقر کرده است.

از سوی دیگر کشورهای اروپایی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله انگلیس، پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو را داده‌اند تا نظامیان این ائتلاف بدون هیچ مانعی بتوانند در خاک این کشور علیه روسیه عملیات کنند.

با این حال پوتین در تماس تلفنی که روز دوشنبه با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس داشت درباره فعالیت‌های نظامی کشورهای عضو ناتو در اوکراین و خطری که برای امنیت ملی مسکو دارند، هشدار داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها