منابع خبری فاش کردند:

دیدار وزیر خارجه عربستان سعودی با همتای اسرائیلی

منابع خبری فاش کردند که وزیر خارجه عربستان سعودی و همتای اسرائیلی او در دیداری مجازی به میزبانی آمریکا شرکت کرده‌اند.

دیدار وزیر خارجه عربستان سعودی با همتای اسرائیلی
کد خبر: 529509
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۹ ۱۱:۲۵:۳۱

رسانه‌های خبری فاش کردند که فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی و «یائیر لاپید» همتای صهیونیست او بتازگی در یک نشست مجازی وزارت امور خارجه آمریکا شرکت کرده‌اند.

به گزارش فارس، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته، نشستی مجازی با موضوع سویه جدید ویروس کرونا برگزار کرد که وزیران خارجه برخی کشورها در آن شرکت کردند.

بر اساس گزارش امروز (پنجشنبه) پایگاه خبری شبکه «سی‌ان‌ان»، وزیران خارجه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی که به گفته خودشان هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با یکدیگر ندارند، در یک رویدادی «نادر» در نشست مذکور شرکت‌ کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه‌ای پس از این نشست ویدئوکنفرانسی صادر کرد؛ اما به طور دقیق به کشورهایی که در آن شرکت کرده بودند، اشاره‌ای نکرد.

در بیانیه یادشده آمده است که وزیر خارجه آمریکا با وزیران خارجه «چند» کشور در نشست مجازی گفت‌و‌گو کرد. در عین حال، یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر درباره نشست مجازی که روز سه‌شنبه برگزار شد، نوشت که وزیران خارجه «ژاپن، مکزیک، استرالیا، آلمان و چند کشور دیگر» در گفت‌و‌گو شرکت کردند؛ اما او نیز به عربستان سعودی اشاره‌ای نکرد.

در حالی که مقامات سعودی هیچ بیانیه‌ای در ارتباط با این گفت‌و‌گو صادر نکرده‌اند، یک مقام سعودی که به نام او نیز اشاره‌ای نشده است، به سی‌ا‌ن‌ان خبر داد که وزیر خارجه ریاض نیز در نشست یادشده مشارکت کرده است.

به‌رغم آنکه شبکه‌ سی‌ان‌ان از وزارت خارجه آمریکا سؤال کرده است که آیا ریاض نیز در این نشست مشارکت کرده یا خیر، واشنگتن برای دریافت پاسخ، این شبکه را به طرف سعودی ارجاع داده است.

این در حالی است که پیشتر، روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم»، خبر داده بود که  وزیر خارجه سعودی در نشستی با بلینکن در خصوص «احتمال عادی سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل»، اظهاراتی «غافلگیرکننده و تعجب‌آور» بیان کرده است.

این روزنامه نوشته بود: «این وزیر سعودی گفت که آن‌ها (اسرائیل) به ثبات منطقه‌ای و مسیر صلح کمک کرده‌اند. ما متقاعد شده‌ایم که تنها راه دستیابی به ثبات پایدار، رسیدگی به مسئله فلسطین و مسئله کشور فلسطین به پایتختی قدس است».

 اسرائیل هیوم همچنین در خصوص این اظهارات بن فرحان نوشته بود: «نه هر روز یک مقام سعودی در حضور همه از اسرائیل تعریف می‌کند و نه هر روز این اتفاق در واشنگتن می افتد».

سایر رسانه‌های عبری زبان نیز مدتی است بر روی انتشار اخباری در خصوص پیوستن یک کشور عربی دیگر به قطار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، با بازنشر اظهارات وزیر خارجه سعودی، ابراز خشنودی می‌کنند.

وزیر خارجه سعودی، چندی پیش نیز در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی‌‌ان‌‌ان» مدعی شده بود که عادی‌سازی روابط با اسرائیل در منطقه از نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برای کل منطقه مفید خواهد بود اما وی نمی‌داند به زودی توافق نامه‌ای بین کشورش و اسرائیل امضا می‌شود یا خیر.

از سوی دیگر، وب‌سایت «StrategyPage» متخصص در امور نظامی اخیرا به نقل از منابعی دیپلماتیک نوشت که دولت سعودی به شکل محرمانه با رژیم صهیونیستی برای خرید سامانه‌های دفاع هوایی مذاکره کرده است.

این وبگاه خبر داده بود که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تمایل بالایی برای خرید سامانه‌های اسرائیلی به ویژه برای مقابله با پهپادها نشان داده و هیأت ریاض برای خرید سامانه «فلاخن داوود» جهت افزایش توان پدافندی ارتش عربستان سعودی تلاش می‌کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها