کد خبر: 521084
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۳ ۱۲:۱۷:۳۸
| |

هیأت یهودی در ریاض:

عربستان زمینه را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل آماده می‌کند

منابع عبری‌زبان خبر دادند که اخیرا هیأتی از سران یهودیان آمریکا با مقامات سعودی در ریاض دیدار کرده‌اند و گفته‌اند که عربستان سعودی در حال زمینه‌سازی برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو است.

عربستان زمینه را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل آماده می‌کند
کد خبر: 521084
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۳ ۱۲:۱۷:۳۸

اعتمادآنلاین| روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارانوت»‌ گزارش داد که هیأتی متشکل از 20 نفر از سران یهودیان آمریکا به ریاض پایتخت عربستان سعودی سفر کرده‌اند.

به گزارش فارس، پایگاه خبری شبکه «المیادین»، امروز (پنجشنبه)، به نقل از یدیعوت آحارانوت گزارش داد که این سفر اخیرا به ریاض صورت گرفته و اعضای هیأت مذکور با مقامات سعودی از جمله شش وزیر و نماینده ارشد این کشور دیدار و گفت‌و‌گو داشته‌اند.

بر اساس گزارش این روزنامه عبری‌زبان، عربستان سعودی اعضای هیأت یادشده را پس از سفر آن‌ها به امارات برای تقویت توافق‌ موسوم به «آبراهام» (عادی‌سازی روابط) با موافقت دولت «جو بایدن»‌ رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض دعوت کرده است.

«فیل روزن» بازرگان یهودی آمریکایی و از اعضای هیأت مذکور در این خصوص گفت: «سعودی‌ها مردم خود را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل آماده می‌کنند. آن‌ها در اسرائیل یک قدرت بزرگ می‌بینند و تحت تأثیر قدرت دفاعی آن‌ها در منطقه قرار گرفته‌اند».

این بازرگان یهودی اضافه کرد: «به طور خلاصه، این مسئله شگفت‌انگیز است. این بخشی از جاذبه اسرائیل از نگاه سعودی‌هاست که بر این باورند اسرائیل قادر به حمایت از آن‌ها در برابر دشمن مشترک یعنی ایران است از‌این‌رو تعجب نخواهم کرد اگر ببینم که عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل طی چند ماه آینده و یا چند سال آینده صورت بگیرد».

روزن که پیشتر به عنوان رئیس تجمع دوستان «لیکود» در آمریکا فعالیت داشت و از دوستان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و از حامیان مالی او به شمار می‌رود، با اشاره به اینکه سعودی‌ها در حال زمینه‌سازی برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو هستند، افزود: «تا این لحظه، کارهای کوچک و البته مهمی مثل موافقت با عبور هواپیماهای اسرائیلی از و به اسرائیل از آسمان عربستان سعودی انجام شده است».

فیل روزن همچنین گفت: «در گفت‌و‌گوهایشان به ما گفتند که آن‌ها جزء کسانی بودند که توافق آبراهام را تضمین کردند و اگر موافقت آن‌ها نبود، هیچ کشور عربی با امضای توافق با اسرائیل موافقت نمی‌کرد».

این بازرگان یهودی همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر در ارتباط با اینکه آیا سعودی عادی‌سازی روابط با تل‌‌آویو را به صلح با فلسطینی‌ها و پیشرفت در این مذاکرات مشروط کرده‌اند یا خیر،‌ گفت: «به نظر من، همانطور که اماراتی‌ها انتظار نداشتند که فلسطینی‌ها آماده صلح باشند، فکر نمی‌کنم که سعو ی‌ها صلح با اسرائیل را مشروط به پیشرفت [در مذاکرات] با فلسطینیان کنند. آن منتظر زمان مناسب هستند».

روزن همچنین خبر داد که در دیدار با یکی از وزرای سعودی که مسئول امور تفریحی در این کشور بوده، این مقام سعودی به او گفته است که سال آینده در عربستان یک جشنواره‌ای سینمایی برگزار خواهد کرد و «خوشحال خواهد شد که فیلم اسرائیلی نیز در این جنشواره ببیند».

این بازرگان یهودی همچنین اظهار داشت: «آن‌ها به طور کلی سخنان مثبتی درباره اسرائیل مطرح می‌کنند. من با چند جوانان سعودی در وزارتخانه‌ها دیدار کردم و از آن‌ها پرسیدم که چه رویایی دارند و جواب آن‌ها من را شگفت زده کرد. گفتند که رویای سفر به سواحل تل‌آویو را دارند».

وی در پایان گفت: «فکر می‌کنیم که سفر ما به عربستان سعودی به دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای کمک به پیشبرد توافق آبراهام تکانی دهد. این تنها یک فرصت در زندگی است و مهم است که آمریکا کمک کند».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها