کد خبر: 529404
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۳:۱۶:۳۱
| |

چین از اقدامات تخریبی آمریکا در فضا به سازمان ملل شکایت کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش به دلیل اقدامات تخریبی آمریکا آمریکا که به ضرر چین است، به سازمان ملل شکایت کرده است.

چین از اقدامات تخریبی آمریکا در فضا به سازمان ملل شکایت کرد
کد خبر: 529404
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۳:۱۶:۳۱

در پی تصادف های ایستگاه فضایی چین در فاصله ماه ژوئیه و اکتبر امسال که مسبب آن آمریکا بوده است، «ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در یک کنفرانس خبری گفت که کشورش در این خصوص یک شکایت رسمی به سامان ملل ارائه داده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری «سوث کرین نیوز»، وی در پاسخ به این پرسش که درباره تصادف های ایستگاه فضایی چین در فاصله ماه ژوئیه و اکتبر چه اقدامی در دست است، ضمن اشاره به این شکایت، خاطرنشان کرد از آمریکا خواسته شده اقدامی جدی برای پیش گیری از برخوردهای احتمالی در آینده در فضا انجام دهد. 

ژائو لی ضمن اشاره به درخواست چین از آمریکا برای مدیریت صحیح ایستگاه های فضایی، اظهار داشت: پکن، واشنگتن را به انجام  اقدامات فوری برای جلوگیری از برخورد ایستگاه فضایی چین با ماهواره های «اسپیس ایکس» ترغیب کرد.

او همچنین با اشاره به پیمان فضایی ۱۹۶۷ که استخوانبندی قوانین بین الملل در فضاست اضافه کرد: "آمریکا ادعا می کند که طرفدار جدی مفهوم " اقدام های مسئولانه در فضا" می باشد، با این وجود تمامی پیمان های و وظایفش را زیر پا می گذارد و به پیمان هایی که در آن امنیت فضانوردان اهمیت دارد اعتنایی ندارد. این مسئله اقدامی یک جانبه است."

«ژائو لی جیان» در پایان سخنانش آمریکا را به طور مشخص مسئول رفتار و اقدامات «اسپیس ایکس» دانست و گفت آمریکا از طریق شرکت های خصوصی از زیر بار مسئولیت اقدامات ملی خود شانه خالی می کند.

اوایل هفته جاری چین شکایتی در خصوص هزار و ۷۰۰ ماهواره در چرخش استارلینک توسط شرکت ایلان ماسک به سازمان ملل متحد ارائه داد که در سال ۲۰۲۱ تقریبا در ۲ موقعیت به ایستگاه فضایی چین برخورد کردند. این موضوع هر ۲ بار منجر به اجرای "مانور تهاجمی" توسط خدمه و فضانوردان ایستگاه فضایی چین شده است. 

هئیت نمایندگی چین در سازمان ملل نیز در این خصوص گفت ماهواره ها اگر به درستی بررسی نشوند تهدیدی برای جان و سلامت فضانوردان به شمار می روند. 

این در حالی است که «اسپیس ایکس» مدعی است دستگاه هایش مجهز به  تکنولوژی سیستم اجتناب از برخورد و تصادف خودکار است و لازم است سایر فضاپیماها مسیرشان را تغییر دهند. این بیانیه برای متقاعد کردن مقام های چینی که بر روی ضمانت بهتری از سوی شرکت آمریکایی و دولت آمریکا پافشاری کردند، شکست خورد.

براساس این گزارش، دولت چین از مقامات آمریکایی خواست تا با انجام اقداماتی از برخورد ماهواره های در چرخش «اسپیس ایکس» با ایستگاه فضایی چین جلوگیری کند. این درخواست زمانی مطرح شد که ماهواره های «استارلینک» ایلان ماسک تقریبا با ایستگاه فضایی جدید پکن تصادف کرد. 

بدین ترتیب چین واشنگتن را به ریاکاری و بی پروایی متهم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها