کد خبر: 529306
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۰۸:۴۴:۲۶
| |

جولیا رکنی، استاد دانشگاه نانتینگهام مالزی:

خواسته‌های جدید طرفین غیر قابل مذاکره هستند

امید برای رسیدن به هر نتیجه معناداری در کوتاه‌مدت دور از ذهن است

استاد دانشگاه نانتینگهام، لابی اسرائیل برای اتخاذ موضع تند علیه ایران را مانعی برای احیای برجام دانست و گفت: وضعیت کنونی یادآور دورانی است که مذاکرات در زمان احمدی‌نژاد به بن‌بست رسیده بود.

خواسته‌های جدید طرفین غیر قابل مذاکره هستند
کد خبر: 529306
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۰۸:۴۴:۲۶

جولیا رکنی Julia Rokni، استاد دانشگاه نانتینگهام مالزی است. وی متخصص مطالعات در حوزه ایران و خاورمیانه است.

به گزارش ایلنا، وی به بیان نظرات خود در مورد روند احیای برجام در وین پرداخت: 

امید برای رسیدن به هر نتیجه معناداری در کوتاه‌مدت دور از ذهن است

جولیا رکنی در ابتدا در مورد مذاکرات وین گفت: مذاکرات در پایان ماه دسامبر از سر گرفته شد، با این حال امید برای رسیدن به هر نتیجه معناداری در کوتاه‌مدت دور از ذهن است. علیرغم تلاش برای کاهش اختلافات، مذاکرات کاملاً سطحی باقی می‌ماند چراکه اختلافات اساسی بین ایران و ایالات متحده، همراه با عدم تمایل و ناتوانی اتحادیه اروپا برای جبران اقدامات ایالات متحده علیه ایران همراه شده است. 

خروج آمریکا از برجام به تضعیف تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با ایران منجر شد

وی در ادامه گفت: برجام تضعیف شده است، برجام سندی نبود که به مشکلات سیستمی رسیدگی کند و زمانی که توسط ایالات متحده نابود شد، تعجب‌آور نبود. همچنین به  عقب‌نشینی از تلاش‌ها برای «عادی‌سازی» روابط  با ایران منجر شد.

ایران مذاکره در مورد برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای را نخواهد پذیرفت/ خواسته‌های جدید طرفین غیر قابل مذاکره هستند

این استاد دانشگاه گفت: از جایی که اکنون ایستاده‌ایم، من نسبت به احیای توافق بسیار بدبین خواهم بود، زیرا ما به خودی خود درباره احیای آن صحبت نمی‌کنیم، زیرا خواسته‌های جدیدی از سوی طرف‌ها مطرح شد، به‌ویژه وقتی صحبت از ایالات متحده می‌شود. این خواسته‌ها نسبتاً آشتی‌ناپذیر و غیرقابل مذاکره هستند، زیرا نشان‌دهنده خطوط قرمز برای هر دو طرف هستند (یعنی درخواست برای محدود کردن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و تعطیلی برنامه موشکی بالستیک آن از سوی ایالات متحده، در حالی که هر دو موضوع  از طرف ایران غیرقابل مذاکره هستند.) از طرفی هم ایران خواهان تضمینی است که دولت بعدی ایالات متحده از برجام خارج نشود.

وضعیت کنونی یادآور دورانی است که مذاکرات در زمان احمدی‌نژاد به بن‌بست رسیده بود

وی افزود: بنابراین، می‌توانیم سعی کنیم تا آنجایی که می‌خواهیم درباره جزئیات کوچک بحث کنیم - این موضوع بحث واقعی در مورد اختلافات آشتی‌ناپذیر ایران و ایالات متحده و همچنین اروپا را فراهم می‌کند. می‌توانم بگویم این وضعیت بیشتر یادآور دورانی است که مذاکرات در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به بن‌بست رسیده بود. حتی با وجود تفاوت‌هایی در ساختار فعلی، ما می‌توانیم ببینیم که اصولگرایان در ایران دست بالا را دارند و پذیرای هر مصالحه‌ای نیستند. به طور کلی، این یک حس دژاوو است که ما در حال حاضر داریم.

لابی اسرائیل برای موضع‌گیری تند علیه ایران، مانعی برای توافق است

این استاد دانشگاه گفت: شرایط دیگری هم مانع توافق با ایران است، مواردی مانند لابی کردن اسرائیل برای موضع‌گیری تند علیه ایران یا ایالات متحده و در نظر گرفتن گزینه‌های دور از ذهنی همچون نظامی.

اروپا فاقد اراده لازم برای کمک به ایران در دوران تحریم بوده است

وی در ادامه از بی‌ارادگی اروپا برای کمک به ایران انتقاد کرد و گفت: حدس می‌زنم برای سه سال از سال ۲۰۱۸ پیشنهادهای متعددی در مورد اینکه اروپا می‌تواند برای نجات «عادی‌سازی» با ایران انجام دهد، وجود داشته است، اما ما شاهد عزم، اراده و قدرتی برای انجام این کار نبوده‌ایم. شرکت‌های جهانی به دلیل این آمریکا موضع خود در مورد ایران را حفظ کرده است از تعامل با ایران دلسرد شده‌اند. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها