کد خبر: 529248
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۲۰:۰۶:۴۴
| |

رد فروش زیردریایی اتمی به هند از سوی فرانسه

شرکت فرانسوی سازنده زیردریایی اتمی فروش زیر دریایی اتمی به نیروی دریایی هند را رد کرد.

رد فروش زیردریایی اتمی به هند از سوی فرانسه
کد خبر: 529248
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۲۰:۰۶:۴۴

در حالیکه فرانسه پس از اختلاف با استرالیا در زمینه فروش زیردریایی همکاری خود با کشورهای آسیایی را دوچندان کرده و اخیرا گزارش‌هایی از فروش زیردریایی اتمی ساخت این کشور به هند مطرح شد، اینک شرکت فرانسوی سازنده این زیردریایی این گزارش‌ها را نادرست خواند.

به گزارش فارس، به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» کارشناسان بر این باورند که بعید است که فناوری دفاع اتمی به اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد انتقال یابد.

بر اساس این گزارش، شرکت فرانسوی سازنده این زیردریایی اتمی هرگونه مذاکرات جاری بین پاریس و دهلی نو در مورد خرید احتمالی زیردریایی‌های تهاجمی اتمی کلاس «باراکودا» توسط نیروی دریایی هند را رد کرد.

سخنگوی گروه دریایی فرانسه  گفت: «مذاکرات پاریس و دهلی نو صرفا بر موضوعات مرتبط با دفاع جهانی  متمرکزبوده و بحثی در زمینه فروش زیردریایی مطرح نبوده است.»

سخنگوی این شرکت فرانسوی افزود: «با این حال، ما به شدت در برنامه جاری زیردریایی هند فعالیت داریم و به بهترین شکل برای پشتیبانی در دسترس خواهیم بود.»

این شرکت فرانسوی، که در فناوری‌های دفاع دریایی تخصص دارد، در حال حاضر در برنامه «پروژه ۷۵ نیروی دریایی هند» مشارکت دارد.  طبق اعلام  وزارت دفاع هند، چهارمین زیر دریایی این کشور ماه گذشته توسط نیروی دریایی هند راه اندازی شد.

در حالیکه هند به دنبال توسعه حداقل ۶ فروند زیردریایی اتمی را به عنوان بخشی از پروژه‌های  خود بر اساس فناوری پیشرفته تا سال ۲۰۳۲ است، اما هنوز از تخصص لازم به اندازه کافی برخوردار نیست. در حال حاضر، نیروی دریایی هند تنها یک زیردریایی کلاس «آریهانت» مجز به موشک اتمی را به صورت اجاره از روسیه در اختیار دارد.

گفتنی است، جنجال معاهده نظامی انگلیس با آمریکا و استرالیا  که منجر به لغو قرارداد خرید زیردریایی از پاریس توسط کانبرا شد، همچنان روابط فرانسه واسترالیا را مخدوش کرده است.

«ژان پییِر تبو» سفیر فرانسه در استرالیا چندی قبل گفت کانبرا زمانی که به طور ناگهانی قرارداد چند میلیارد دلاری با پاریس برای ساخت ناوگان زیردریایی را لغو کرد، مرتکب «فریبکار و شیادی» شد.  تبو در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران توضیح داد: «این شیادی، عامدانه بود. از آنجایی که چیزهای بیشتری نسبت به زیردریایی‌ها در خطر هستند... نحوه این اقدام را خنجری از پشت می‌توان توصیف کرد.»

استرالیا در ماه سپتامبر قرارداد خود با گروه دریایی فرانسه را لغو کرد و در عوض تصمیم گرفت حداقل ۱۲ فروند زیردریایی اتمی را به صورت تولید مشترک با آمریکا و انگلیس بسازد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها