بایدن در افتتاحیه نشست مجازی دموکراسی:

کشورهای دموکراتیک برای رویارویی با چالش‌های پیش‌رو نیاز به "قهرمان" دارند

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی به مناسبت افتتاحیه نشست مجازی دموکراسی هشدار داد هنجارها و حقوق دموکراتیک در سراسر جهان از جمله در آمریکا تحت تهدید قرار دارند.

کشورهای دموکراتیک برای رویارویی با چالش‌های پیش‌رو نیاز به "قهرمان" دارند
کد خبر: 526122
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۹ ۰۹:۳۵:۱۷

اعتمادآنلاین| جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی از طریق ویدئو کنفرانس خطاب به 80 تن از رهبران جهان که تصاویرشان در دو مانیتور بزرگ در مقابلش قرار داشت گفت: از نظر من این یک موضوع دارای فوریت برای همه ما است زیرا داده‌هایی که ما مشاهده می‌کنیم از حرکت در مسیری غلط خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا،وی گفت که کشورهای دموکراتیک برای رویارویی با چالش‌های پیش‌رو نیاز به «قهرمانانی» دارند.

بایدن به مطالعاتی اشاره کرد که نشان دادند آزادی در سطح جهان اکنون برای پانزدهمین سال متوالی در وضعیت پسرفت قرار داشته و بیش از نیمی از همه کشورهای دموکراتیک جهان افول دموکراسی را در یک دهه گذشته تجربه کرده‌اند.

او تصدیق کرد یکی از کشورهایی که این افول دموکراسی را تجربه کرده کشور خود او یعنی آمریکا است.

جو بایدن از دولت‌های دموکراتیک در سراسر جهان خواست تا در برابر رشد نظامهای اقتدارگرا متحد شوند.

جو بایدن در "نشست دموکراسی" کە با مشارکت بیش از 100 کشور برگزار شده، گفت: مستبدان شیوه‌های سرکوب‌گرانه را به عنوان راهی کارآمد برای مقابله با چالش‌های امروز می‌بینند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سخنان خود بیان کرد: باید از ارزش‌هایی دفاع کنیم که ما را متحد می‌کند. ما باید برای برقراری عدالت و حاکمیت قانون، برای آزادی بیان، آزادی اجتماعات، آزادی مطبوعات، آزادی مذهب، برای همه حقوق انسانی هر فرد تلاش کنیم.

واشنگتن در چهارچوب اجرای یکی از وعده‌های انتخاباتی جو بایدن برای برگزاری اجلاسی با حضور کشورهای دموکراتیک از حدود یکصد کشور برای شرکت در این نشست دعوت کرده است. این در حالی است که انتخاب کشورهای شرکت کننده و معیارهای دعوت از کشورها بحث برانگیز شده است.

محورهای اصلی این نشست مجازی، دفاع از دموکراسی در برابر استبداد، مبارزه با فساد و ترویج احترام به حقوق بشر اعلام شده است. علاوه بر مقامات دولتی، از فعالان و نمایندگان جامعه‌مدنی کشورهای گوناگون نیز برای شرکت در این نشست دعوت شد. اولاف شولتس، صدراعظم جدید آلمان نیز در این نشست حضور دارد.

به گفته کاخ سفید، آمریکا سال آینده میلادی 424 میلیون دلار (حدود 375 میلیون یورو) برای آزادی مطبوعات و مبارزه با فساد در سراسر جهان هزینه خواهد کرد.

پیش از شروع این اجلاس آنلاین، انتقادهایی به فهرست دعوت‌های کاخ سفید وارد شد. چین، روسیه، ترکیه، مصر و تعدادی

از کشورهای بزرگ غایب هستند. چین به حضور تایوان در لیست دعوت‌شدگان اعتراض کرده است.

به گفته رسانه‌های روسیه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم در واکنش به این نشست گفته است که برگزاری نشست دمکراسی با هدف تقسیم کشورها به دو دسته دموکراتیک و غیردموکراتیک است.

البته کاخ سفید تاکید کرده که دعوت کشورها به این نشست به معنای دموکراتیک‌ بودن آنها نیست.

پاکستان یکی از کشورهایی است کە بە این نشست دعوت شدە است. اما اسلام‌آباد دعوت بایدن را رد کرد. وزارت امور خارجه پاکستان در این مورد بیانیەای منتشر کرده و گفت: می‌توانیم در فرصتی مناسب در آینده با آمریکا همکاری داشته باشیم.

این امتناع در بحبوحه اختلافات بین دو کشور در مورد رابطه با طالبان و چین اتفاق افتاده است. اسلام آباد که میانجی‌گر توافقنامه صلح دوحه بین آمریکا و طالبان در سال 2020 بود، از واشنگتن خواسته است تا دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند تا از بروز یک "بحران انسانی" قریب الوقوع در این کشور جلوگیری شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها