کد خبر: 528824
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۲۱:۵۴:۳۹
| |

ادعای ائتلاف آمریکا:

از 18 آذر، هیچ نیروی رزمی در عراق نداریم

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا ادعا کرد که از نهم دسامبر (18 آذر ماه) هیچ نیروی رزمی در عراق ندارد.

از 18 آذر، هیچ نیروی رزمی در عراق نداریم
کد خبر: 528824
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۲۱:۵۴:۳۹

ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا امروز یکشنبه مدعی شد که دیگر نیروی رزمی در عراق ندارد.

به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از ائتلاف گزارش داد که از نهم دسامبر (18 آذر ماه) هیچ نیروی رزمی یا نیرویی ندارد که نقش جنگی در عراق داشته باشد.

ائتلاف ادعا کرد که بر اساس جدول زمانبندی، به تعهداتی که در پی گفت‌وگو با دولت عراق در جولای ۲۰۲۱ حاصل شده بود، عمل کرده است.

ائتلاف همچنین گفت که به خاطر پیشرفت نیروهای امنیتی عراق در ارتقای توانمندی و فرماندهی جنگ با عناصر تروریستی داعش، انتقال زودهنگام [نظامیان آمریکایی] ممکن بود.

ائتلاف آمریکا در پایان مدعی شد که مأموریت اصلی نیروهای آمریکایی و ائتلاف، ارائه خدمات مستشاری و توانمندسازی نیروهای عراق برای شکست دائمی داعش است.

این ادعا در حالی مطرح شده است که مطابق با توافق منعقدشده میان مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که در اواخر ماه جولای، در جریان سفر اول او به واشنگتن امضاء شد، مقرر شد که آمریکا نیروهای رزمی خود را تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج کند.

رئیس‌جمهور آمریکا بیست و ششم  ماه جولای  در این زمینه مدعی شد: «آمریکا همزمان با پایان سال به مأموریت رزمی نیروهایش در عراق پایان خواهد داد تا مرحله جدیدی از همکاری‌های نظامی با این کشور آغاز شود. ما با پایان سال مأموریت رزمی نخواهیم داشت؛ اما همکاری ما علیه تروریسم حتی در این مرحله جدید که در حال بحث و تبادل نظر درباره آن هستیم، ادامه پیدا خواهد کرد و نقش آمریکا در عراق به مشاوره‌دهی و آموزش تغییر خواهد یافت».

البته برخی کارشناسان بر این باورند که حضور مستشاران و مربیان نظامی آمریکایی در خاک عراق خطرناک‌تر از حضور نیروهای رزمی واشنگتن در این کشور است چراکه با این گام، آمریکا کاملا در جریان اطلاعات محرمانه نهادهای امنیتی عراق قرار خواهد گرفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها