رئیس اتاق تبریز:

آذربایجان شرقی توانایی تامین کالاهای مورد نیاز بلاروس را دارد

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر لزوم ایجاد زمینه های همکاری برای افزایش تجارت میان دو کشور ایران و بلاروس اظهار کرد: آذربایجان شرقی توانایی تامین بسیاری از کالاهای مورد نیاز بلاروس را دارد.

آذربایجان شرقی توانایی تامین کالاهای مورد نیاز بلاروس را دارد
کد خبر: 528819
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۲۰:۴۱:۴۶

 یونس ژائله روز یکشنبه در دیدار با سفیر بلاروس در ایران با اشاره به این که آذربایجان شرقی قطب صنعتی و کشاورزی کشور است، گفت: بلاروس دارای صنایع قدرتمندی مانند صنعت نساجی و لبنیات بوده و این استان مشتری برخی مواد اولیه تولیدی در بلاروس است.

به گزارش ایرنا، وی به توانمندی استان در صادرات کالاهای انرژی‌بر به بلاروس اشاره کرد و گفت: این استان آمادگی سرمایه‌گذاری در صورت وجود زمینه‌های سرمایه‌گذاری جذاب در بلاروس را دارد.

رئیس اتاق تبریز افزود: تبریز برای تولید مشترک خودروهای سنگین کاملاً آماده بوده و تمامی صنایع مرتبط با آن را دارد و در این زمینه دارای تجربه نیز است.

ژائله ادامه داد: هر دو طرف ظرفیت های خاص خود را دارند که در صورت فراهم کردن زمینه‌ها توسط سفارت و تغییر در نگاه بلاروس برای خروج از بازارهای داخلی خود می توان از این فرصت های تجاری به نحو احسن استفاده کرد.

وی با تاکید بر لزوم تاسیس شرکت‌هایی با قرارداد مشارکت انتفاعی برای گسترش همکاری‌ها گفت: در حال حاضر امکان صادرات گرانول از پتروشیمی‌های ایران به بلاروس وجود دارد.

رییس اتاق تبریز با تاکید بر لزوم یافتن راهی برای افزایش تجارت میان دو کشور ایران و بلاروس اظهار کرد: آذربایجان شرقی توانایی تامین بسیاری از کالاهای وارداتی از جمله صادرات خشکبار به بلاروس را دارد بنابراین باید با داشتن برنامه عملیاتی برای توسعه روابط تجاری گام های اساسی می توان برداشت.

حجم مراودات تجاری بین دو کشور ایران و بلاروس قابل گسترش است

سفیر بلاروس در ایران نیز گفت: با وجود ظرفیت های بسیار بالا، متاسفانه حجم مراودات تجاری بین دو کشور کم است که در این زمینه امیدواریم مناسبات مختلف این دو کشور گسترش یابد.

دیمیتری کالتسوف با اشاره به ظرفیت بانک تجارت ایران در مینسک افزود: امکان بهره‌مندی از بانک‌های امارات متحده عربی و ترکیه برای نقل و انتقال پول وجود دارد ولی ابتدا باید کالاها و روش‌های تجارت را مشخص کنیم.

وی ادامه داد: در بلاروس صنایع ماشین سازی و شیرینی و شکلات وجود دارد و همچنین این کشور در تولید شیر خشک نیز دارای پتانسیل بالایی است. 

کالتسوف افزود: در زمان اتحاد جماهیر شوروی، بلاروس به کارگاه تولیدی مشهور بود و بعد از فروپاشی نیز، این لقب حفظ شده‌ است.

وی به حضور خودروهای سنگین تولید بلاروس در جاده‌های ایران و وجود دفاتر خدمات پس از فروش در تهران اشاره کرد و گفت: تجهیزات فنی با تکنولوژی بالا در بلاروس تولید می شود و امکان صادرات به ایران وجود دارد.

سفیر بلاروس با اشاره به وبینار برگزار شده بین اتاق تبریز و اتاق ماگیلف در تیر ماه امسال، از اتاق تبریز برای اعزام هیات به بلاروس دعوت کرد.

یوسف حسینی، رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز نیز با تبریک فرا رسیدن سال نو میلادی گفت: ۶۵ درصد از فعالان اقتصادی ایرانی که با بلاروس کار می‌کنند از استان آذربایجان شرقی هستند.

وی با اشاره به توان استان برای تامین کل نیاز میوه و خشکبار بلاروس افزود: از همکاری مشترک با تاسیس شرکت هایی با قرارداد مشارکت انتفاعی برای گسترش همکاری‌ها استقبال می کنیم.

به گزارش ایرنا،  بلاروس به پایتختی شهر مینسک به مساحت ۲۰۷٬۵۹۵ کیلومتر مربع یک سرزمین دور از دریا در اروپای خاوری است که با کشورهای روسیه،  اوکراین،  لهستان،  لیتوانی و لتونی هم‌مرز است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها