کد خبر: 528768
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۱۶:۱۶:۲۱
| |

پاسخ معاون وزیر دفاع یونان به وزیر دفاع ترکیه:

نیروهای مسلح یونان در هر زمان آماده دفاع هستند

به دنبال سخنان اخیر علیه یونان، معاون وزیر دفاع یونان واکنش نشان داد و از آمادگی کامل نیروهای مسلح این کشور سخن گفت.

نیروهای مسلح یونان در هر زمان آماده دفاع هستند
کد خبر: 528768
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۱۶:۱۶:۲۱

به دنبال تهدیدات اخیر وزیر دفاع ترکیه علیه یونان، یک مقام بلند پایه‌ای یونانی روز یکشنبه واکنش نشان داد.

به گزارش فارس، به نوشته روزنامه «گریک سیتی تایمز» «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در جمع افسران بلند پایه نظامی گفت، این یک مسابقه تسلیحاتی نیست، بلکه نمایش سلاح است. یونانی‌ها با مسلح کردن خود و با تشویق برخی کشورها برای برتری برابر ترکیه تلاش می‌کنند.

وی افزود: «این یک تلاش بیهوده است. نیروهای مسلح ترکیه توانایی، قدرت و اراده لازم برای دفاع از حقوق و منافع کشور را دارند.»

آکار همچنین گفت که توافق‌های اخیر آتن با سایر متحدان ناتو بیهوده است. وی با اشاره به جزیره «کاستلوریزو» در جنوب شرقی دریای اژه گفت: «ما در مورد یک جزیره ۱۰ کیلومتر مربعی صحبت می‌کنیم و آنها مدعی مساحت دریایی ۴۰۰۰۰ متر مربع برای این جزیره هستند و وقتی به این مورد پاسخ منفی می‌دهیم، ما را به «توسعه‌طلبی» متهم می‌کنند.»

به دنبال این اظهارات، «نیکولاس چاردالیاس» معاون وزیر دفاع یونان ضمن بازدید از جزیره کاستلوریزو به آکار پاسخ داد و گفت، هر زمان که لازم باشد آماده‌ایم.

وی گفت: «ما می‌خواهیم روشن کنیم که مردان و زنان نیروهای مسلح یونان در هر زمان که لازم باشد برای دفاع از مقدسات استقلال ملی‌ و حقوق حاکمیت همه یونانی‌ها آماده هستند.»

وزارت دفاع یونان چهار شنبه  گذشته از تداوم نقض حریم هوایی خود از سوی جنگنده‌های ترکیه و تقابل رودرو با آن‌ها خبر داد. بنا بر اعلام وزارت دفاع یونان،  ترکیه «اقدامات تحریک‌آمیز» جدید علیه یونان به راه انداخته و طی ۴۸ ساعت ، ۲۵ هواپیمای نظامی از جمله ۲۰ جنگنده «اف-۱۶»، سه جت جاسوسی «سی ان ۲۳۵» ، یک پهپاد و یک بالگرد را عازم حریم هوایی دریای اژه کرد.

ترکیه نیز اخیرا مدعی شد که یونان در سال گذشته میلادی  ۵۹ بار توافقنامه سال ۱۹۸۸ مبنی بر اجتناب از تمرینات نظامی و فعالیت‌های آموزشی در تعطیلات قانونی و مذهبی را نقض کرده و در دریای اژه و دریای مدیترانه شرقی تمریناتی را انجام داده است.

از سویی دیگر، «نیکوس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان اخیرا با اشاره به توافقنامه دفاعی یونان و فرانسه تاکید کرد: «در صورتی که ترکیه بخواهد حمله کند و ما از فرانسه کمک بخواهیم، ​​نیروهای فرانسوی آنجا خواهند بود، آنها باید آنجا باشند.»

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها