کد خبر: 519055
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۱ ۱۴:۲۶:۰۶
| |

وزیر دفاع ترکیه:

ائتلافهای خارج از ناتو به ائتلاف آسیب می‌زند

وزیر دفاع ترکیه در اظهاراتی در پی انعقاد توافقی نظامی میان یونان و فرانسه، تاکید کرد، تشکیل ائتلاف‌هایی خارج از ناتو به این سازمان آسیب می‌زند.

ائتلافهای خارج از ناتو به ائتلاف آسیب می‌زند
کد خبر: 519055
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۱ ۱۴:۲۶:۰۶

اعتمادآنلاین| یونان و فرانسه به عنوان دو عضو و همپیمان در ناتو، ماه سپتامبر یک پیمان همکاری نظامی و دفاعی استراتژیک منعقد کردند که شامل سفارش سه ناوچه فرانسوی به ارزش حدود سه میلیارد یورو است.

به گزارش ایسنا، کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان ماه جاری میلادی گفت که این توافق به دو کشور اجازه می دهد در صورت مواجهه با تهدید خارجی به کمک یکدیگر بیایند.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه پس از نشست اخیر وزرای دفاع ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه ما در داخل ناتو هستیم، همه باید بدانند که جست‌وجو کردن ائتلاف‌های مختلف در خارج از ناتو، هم به این ائتلاف و هم روابط دوجانبه ما آسیب می‌زند و هم اعتماد را متزلزل می‌کند. این اظهارات خلوصی آکار توسط وزارت دفاع ترکیه منتشر شدند.

یونان و ترکیه دچار اختلاف و مناقشه بر سر فلاتهای قاره و مرزهای دریایی خود هستند. آنها اوایل سال جاری میلادی تماس‌های مقدماتی در مورد اختلافاتشان را از سر گرفتند و آکار گفت که نشست سازنده‌ای با همتای یونانی خود داشته است.

آکار تاکید کرد: ما مذاکراتی مثبت و سازنده با وزیر دفاع یونان داشتیم. انتظار داریم در دوره پیش رو نتایج مثبتی را از این مذاکرات شاهد باشیم.

آکار همچنین در اظهاراتی جداگانه گفت که "کارهای فنی" مربوط به برنامه خرید جنگنده‌های وایپر اف 16 از آمریکا و همچنین مدرن سازی هواپیماهای جنگی که ترکیه از قبل داشته، آغاز شده است.

وی گفت: آنکارا روند خرید جنگنده های F16 را در راستای تقویت قدرت نظامی ترکیه و به تبع آن ناتو، آغاز کرده است.

آمریکا در روزهای اخیر اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه واشنگتن به آنکارا پیشنهاد فروش جنگنده‌های F-16 را داده تایید نکرده و افزود که همچنین به ترکیه پیشنهاد بودجه‌ای در قبال این هواپیماهای جنگی نیز ارائه نکرده است.

اردوغان روز یکشنبه گفته بود که آمریکا پیشنهاد داده که ترکیه در ازای سرمایه گذاری کردن در برنامه اف 35 (برنامه‌ای که آنکارا پس از خرید سامانه های دفاع موشکی از روسیه از آن خارج شد) جنگنده های F-16 بخرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها