کد خبر: 528584
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۴ ۲۰:۵۵:۲۶
| |

حزب عدالت و توسعه اردوغان مردم ترکیه را فقط فقیرتر کرده است

یک وبگاه ترکیه‌ای نوشت، نه تنها بحران ارزی ترکبه حل نشده، بلکه طی دو دهه گذشته حزب حاکم عدالت و توسعه مردم ترکیه را فقیرتر کرده است.

کد خبر: 528584
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۴ ۲۰:۵۵:۲۶

یک وبگاه ترکیه‌ای در مطلبی به شدت از سیاست‌های رئیس جمهور و حزب حاکم این کشور در وخیم شدن وضعیت اقتصادی حاکم بر ترکیه انتقاد کرد.

​به گزارش فارس، وبگاه ترکیه‌ای «دووار» روز شنبه در مطلبی به ناکارآمدی دولت ترکیه و حزب حاکم این کشور اشاره کرد و نوشت، دو روز گذشته «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و حامیانش از افزایش ارزش لیر ترکیه برابر دلار خوشحال شدند، با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد که این خوشحالی نابجاست. نه تنها بحران ارزی ایجاد شده، بلکه طی دو دهه گذشته حزب حاکم عدالت و توسعه، مردم ترکیه را فقیرتر کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است، بهبود وضعیت لیر کمک چندانی به مردم ترکیه در بازار داخلی نکرده است. لیر برابر دلار بهبود یافته ، اما قیمت‌ها و تورم همچنان در حال افزایش است. پیش بینی می‌شود حمل و نقل و منسوجات هر دو به زودی گران شوند و بیکاری جوانان همچنان در سطوح بیسابقه است. میلیون‌ها خانوار متکی به رفاه و حمایت اجتماعی هستند، در حالی که میلیون‌ها کودک سرد و گرسنه می‌خوابند.

بر اساس این گزارش، دولت اردوغان اقتصادی ایجاد کرده که در آن جوانان رویای رفتن به خارج از کشور را در سر می‌پرورانند و حداقل دستمزدها برای خرید کالاهای اساسی کافی نیست.

در ادامه این مطلب امده است، اردوغان واقعا چه کاری انجام داده است؟ او چه کار کرده است؟ آیا او برای جوانان شغل پیدا کرد، فقر را کاهش داد یا جوانان را به آینده امیدوار کرد؟ جوانان می‌گویند او کاری نکرد جز اینکه اجازه داد ارز ۶۰ درصد افزایش یابد.طرح ضد دلاری اردوغان تنها برای بخش بسیار کمی از سپرده ها اعمال می‌شود.

دولتی که بحران ارزی را ایجاد کرده ادعا می‌کند آن را معکوس کرده است، به خود می‌بالد که نرخ دلار به زیر 12 لیر کاهش یافته است. با این حال هنوز مشکلاتی وجود دارد که گریبان جامعه ۸۴ میلیونی را گرفته است. بخش بزرگی از مردم همچنان روز به روز فقیرتر می‌شوند. افزایش نرخ ارز و انعکاس آن بر قیمت برق، گاز و بنزین و افزایش قیمت کالاها و خدمات اساسی، شرایط زندگی میلیون‌ها خانواده با درآمد ثابت و پایین را بدتر کرده است. قدرت خرید حداقل دستمزد آنها که قبلاً ناکافی بود، حال بیشتر کاهش یافته است.

در انتهای این مطلب آمده است، بیکاری نیز همچنان گریبانگیر ترکیه است. میلیون‌ها نفر در کشور به طور مداوم به دنبال کار هستند و نمی‌توانند شغلی پیدا کنند. افزایش حداقل دستمزد تنها ترس از ناتوانی در یافتن کار را افزایش می‌دهد. در ماه سپتامبر، ۷.۸ میلیون بیکار ۱۵ ساله و بالاتر در ترکیه وجود داشت. نرخ بیکاری 23.4 درصد نسبت به سطح قبل از همه گیری افزایش یافته است.

 مؤسسه «ORC Research» که در محافل خبری ترکیه به نزدیکی با حزب عدالت و توسعه شناخته می‌شود، در تازه‌ترین نظرسنجی خود از کاهش شدید محبوبیت این حزب به رهبری «رجب طیب اردوغان» خبر داد.

به نوشته روزنامه زمان ترکیه، طبق این نظرسنجی محبوبیت حزب حاکم از ۳۶.۸ درصد در ماه نوامبر به ۳۰.۳ درصد رسیده است. در مقابل حزب حاکم اما محبوبیت حزب «جمهوری‌خواه خلق» به رهبری «کمال قلیچ دار اوغلو» که رقیب اصلی عدالت و توسعه است از ۲۲.۳ درصد در ماه نوامبر به ۲۵.۵ درصد افزایش یافته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها