وزیر خارجه عراق در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان:

امیدواریم دور پنجم مذاکرات تهران-ریاض برگزار شود / گفت‌وگوی استراتژیکی بین عراق و آمریکا وجود دارد

روابط آمریکا و ایران برای عراق یک مسئله داخلی محسوب می شود / خواستار مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا هستیم

وزیر خارجه عراق ابراز امیدواری کرد که دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان برگزار شود.

امیدواریم دور پنجم مذاکرات تهران-ریاض برگزار شود / گفت‌وگوی استراتژیکی بین عراق و آمریکا وجود دارد
کد خبر: 528238
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۲ ۱۵:۰۰:۴۹

فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق که به تهران سفر کرده، بعدازظهر امروز (پنجشنبه) در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

به گزارش فارس، وی در ابتدا با اشاره به دیدارش با سید ابراهیم رئیسی گفت: در نشست امروز با وزیر امور خارجه ایران بر گسترش روابط از جمله در حوزه اقتصادی تأکید کردیم. این فرصت خوبی برای ما بود که درباره مسائل منطقه به خصوص اوضاع امنیتی در عراق  و منطقه صحبت کنیم. اوضاع امنیتی در عراق با منطقه مرتبط است .

فؤاد حسین خاطرنشان کرد: درباره روابط عراق و آمریکا صحبت کردیم و گفت‌وگوی استراتژیکی که بین دولت عراق و طرف آمریکایی وجود دارد و توافقی که بین دو طرف است برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق. همچنین درباره گفت‌وگوهای وین گفت‌وگو کردیم و امیدواریم در آینده  نززدیک بین ایران و ۱+۴ صحبت کردیم.

وزیر خارجه بیان کرد: برای ما مهم است که مسئله روابط ایران با کشورهای همسایه عراق را مورد بحث قرار دهیم. عراق نقش مهمی در حمایت از گفت‌وگوها بین عربستان و ایران برگزار شد، داشت و امیدواریم دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان برگزار شود.

وی گفت:‌اینجا هستیم تا تأکید کنیم بر روابط تاریخی دو کشور و همچنین روابط فرهنگی و دینی و اقتصادی و جغرافیایی بین دو کشور. ما در رابطه با  پروژه‌های مختلفی صحبت کردیم و گفت‌وگوها را ادامه می‌دهیم که مجموعه مباحث بین دو کشور را مورد گفت‌وگو قرار دهیم.

وزیر خارجه عراق درباره پیگیری وضعیت پرونده شهید سلیمانی گفت: دستگاه قضایی ایران و عراق درباره پرونده شهید سلیمانی با هم همکاری می‌کنند و کمیته‌های مشترک قضایی بین دو کشور هست که بتوانند به نتیجه مطلوب برسند و همچنین به جزییات این حادثه و این مسئله برسند. مسئله‌ای که برای ملت ایران و عراق مهم است. این مسئله مرتبط با دستگاه قضایی است تحقیقات اولیه انجام و به پایان رسید

وی در پاسخ به سؤالی گفت: درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق ما تأکید داریم بر توافقی که با آن طی گفت‌وگوی استراتژیکی که با آمریکا داشتیم و در این مذاکرات به توافق دوجانبه رسیدیم که آمریکا و عراق اصل خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق را تا پایان امسال اجرایی کنند. اطلاعاتی که ما داریم با همکاری با گروه‌های کارشناسی دو کشور نیروهای نظامی آمریکایی از عراق خارج شدند و طی گفت‌وگوهای استراتژیک در رابطه با نیروهای مستشاری آمریکا در عراق صحبت می‌کردیم و این هم در راستای توافق دو کشور است که مستشاران آمریکایی در عراق حضور داشته باشند. لذا نیروهای نظامی آمریکا در عراق حضور نخواهند داشت و صرفا مستشاران و مربیان آمریکایی در عراق حضور خواهند داشت.

وی گفت: درباره انتقال سفیر ایران در یمن دولت عراق تلاش فراوانی کرد و نخست وزیر الکاظمی سعی کرد که با طرف سعودی ارتباط بگیرد برای انجام این کار و از اینجا در تهران از عربستان سعودی به خاطر همکاری با عراق برای انتقال سفیر ایران از یمن به ایران تشکر کنم. همچنین می‌خواهم اشاره کنم که آمریکایی‌ها با عربستان در این خصوص همکاری داشتند و از کسانی که این تلاش جدی را انجام دادند که از طریق ارتباط با عربستان زمینه انتقال سفیر ایران را فراهم کنند.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سؤالی درباره نقش عراق برای برقراری ارتباط بین ایران و آمریکا نیز اظهار داشت:  روابط آمریکا و ایران برای عراق یک مسئله خارجی محسوب نمی‌شود بلکه یک موضوع داخلی است. تنش بین تهران و واشنگتن مستقیما بر وضعیت سیاسی و امنیتی در عراق تاثیر میگذارد و این دلایل مختلفی دارد. هر گشایشی در روابط ایران و آمریکا بر وضعیت عراق تاثیر مثبت دارد. براساس منافع عراق ما با برادران در تهران درباره روابط آمریکا و ایران صحبت می‌کنیم و براساس منافع عراق با دوستانمان در واشنگتن درباره روابط آمریکا و ایران صحبت می‌کنیم.

وی گفت:‌ما فقط پیام رسان نیستیم بلکه دیدگاه‌ها را مورد گفت‌وگو قرار می‌دهیم. با صراحت با دوستان ایرانی و همچنین آمریکا مسائل را مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌دهیم. منفعت و مصالح عراق نیازمند این است که اگر بتوانیم کمک کنیم دو طرف دور میز گفت‌‌وگو بنشینند و ما خواستار مذاکرات مستقیم بین دو طرف هستیم. این مسئله را به آمریکا گفتیم و امروز و پیش از این هم این موضوع را با طرف ایرانی در میان گذاشتیم. در نیویورک به امیرعبداللهیان گفتم بهتر است گفت‌وگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا باشد. مذاکرات ۱+۴ به خصوص مذاکرات با طرف آمریکایی غیرمستقیم و از طریق نماینده اروپا انجام می‌شود . وقت آن رسیده که گفت‌وگوهای مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام شود تا به تفاهمات مشترک برسند نه فقط در بحث هسته‌ای بلکه درباره تحریم‌های تحمیل شده. در تلاش برای ارتباط مستمر بین دو طرف هستیم و تلاش می‌کنیم چنین اتفاقی بیفتد. ایرانی‌ها به عراقی‌ها اعتماد دارند و آمریکا نیز همچنین. این اعتماد هست ولی آن چه نیست سازوکار ارتباط بین تهران و واشنگتن است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها