کد خبر: 528138
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۱ ۲۱:۳۰:۵۶
| |

آغاز اقدام حقوقی بروکسل علیه لهستان به اتهام نقض قواعد اروپایی

کمیسیون اروپایی اقدام حقوقی علیه لهستان به دلیل حکم اخیر دادگاه قانون اساسی این کشور مبنی بر ارجحیت قانون اساسی کشور لهستان بر معاهدات اتحادیه اروپا را آغاز کرد.

آغاز اقدام حقوقی بروکسل علیه لهستان به اتهام نقض قواعد اروپایی
کد خبر: 528138
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۱ ۲۱:۳۰:۵۶

کمیسیون اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) اقدام حقوقی علیه لهستان به دلیل حکم اخیردیوان قانون اساسی این کشور را آغاز کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، به این ترتیب کمیسیون اتحادیه اروپا در مناقشات حقوقی با لهستان سطح بعدی تشدید تنش ها را آغاز می کند.

کمیسیون اروپایی از امروز روند رسیدگی به نقض قوانین از طرف لهستان را آغاز کرد که می تواند با شکایت دیگری در دادگاه اروپایی (EuGH) و در نهایت تحریم های بیشتری علیه ورشو همراه شود.

کمیسیون اروپایی بر این باور است که حکم دیوان قانون اساسی در لهستان از جمله متناقض با اصل اولویت قواعد اروپایی بوده و همچنین اثر الزام آور احکام دادگاه اروپایی را نقض می کند. این نهاد بروکسل همچنین درباره استقلال و بی طرفی دادگاه قانون اساسی اروپا تردید دارد.

پائولو جنتلونی، کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا در این باره گفت که حکم دیوان قانون اساسی لهستان «ناقض اصول استقلال، تقدم، کارایی و اجرای یکسان قوانین اتحادیه و احکام الزام‌آور دیوان دادگستری اروپا» است.

وی افزود که بروکسل دیوان قانون اساسی لهستان را دادگاهی «مستقل و بی‌طرف برپایه قانون»، آنطور که در معاهدات اتحادیه اروپا آمده است، نمی‌داند.

کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که حکم دیوان قانون اساسی لهستان حق افراد برای بهره‌مندی از «حمایت قضایی در برابر دادگاه‌های لهستان» را مخدوش کرده است.

حکم دیوان قانون اساسی لهستان مبنی بر تقدم قانون اساسی این کشور بر معاهدات اتحادیه اروپا که ماه اکتبر (مهر/آبان) صادر شد بر اختلافات بین ورشو و بروکسل افزود.

اتحادیه اروپا و دولت محافظه‌کار لهستان تا پیش از آن نیز بر سر اصلاحات قضایی در این کشور و استقلال دستگاه قضایی لهستان اختلاف نظر داشتند.

دیوان قانون اساسی لهستان برخی از مفاد معاهدات اتحادیه اروپا را با قانون اساسی این کشور «ناسازگار» تشخیص داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها