روزنامه انگلیسی زبان، تهران تایمز:

یمن در محاصره ائتلاف سعودی/ شمع زندگی یک نفر دیگر خاموش شد

​شهید «حسن ایرلو» یکی از جدیدترین قربانیان ائتلاف متجاوز سعودی است که طی شش سال گذشته یمن را محاصره و درد و رنج زیادی را نصیب مردم این کشور کرده است.

یمن در محاصره ائتلاف سعودی/ شمع زندگی یک نفر دیگر خاموش شد
کد خبر: 528097
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۱ ۱۷:۰۹:۳۶

گزارش امروز روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز به موضوع شهادت «حسن ایرلو» سفیر ایران در یمن و ظلمی می پردازد که مردم بی دفاع این کشور جنگ زده طی شش سال تجاوز ائتلاف سعودی متحمل شده اند.

به گزارش مهر، تهران تایمز در این باره می نویسد که صبح سه شنبه، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر شهادت «حسن ایرلو» سفیر ایران در یمن را به دلیل ابتلا به کرونا اعلام کرد. به این ترتیب، این سوال بار دیگر مطرح شد که مشابه آنچه برای سفیر ایران رخ داد؛ چه تعداد انسان دیگر هم قربانی ائتلافی شده اند که برای سال ها کنترل فرودگاه صنعا را در اختیار دارد؟

تهران تایمز در ادامه می نویسد: ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ به این سو، بر فرودگاه صنعا مسلط است و مانع از انجام پروازها به داخل و خارج از یمن می شود. برای انتقال شهید ایرلو به تهران، ایران باید درخواستی را به ائتلاف سعودی ارائه می داد تا اجازه انتقال وی را که به دلیل وخامت شرایط جسمانی، نیازمند مراقبت های ویژه بود، صادر کند. با این وجود، تاخیر ائتلاف در صدور این مجوز به وخامت هرچه بیشتر اوضاع سلامت وی منجر شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در مراسم تشییع پیکر شهید ایرلو با اشاره به این موضوع، گفت: در رابطه با آنچه برای شهید ایرلو اتفاق افتاد، ما چند روز پیگیر مجوز بودیم تا از طریق یک کشور ثالث یک فروند هواپیما از ایران یا کشور دیگری بفرستیم و ایشان را سریعا به بیمارستان مجهزی در ایران منتقل کنیم ولی متاسفانه عربستان در این زمینه خیلی دیر تصمیم گرفت و برخی از دستگاه‌های اجرایی عربستان سعودی تعلل کردند.

وی در این رابطه افزود: ما اعتراض خود را براساس کنوانسیون‌های بین المللی به طور رسمی اعلام خواهیم کرد و در عین حال امیدوار هستیم هرچه زودتر یمن در مسیر راه حل سیاسی بتواند از این جنگ و محاصره سخت انسانی خارج شود.

امیر عبداللهیان با اشاره به خدمات شهید ایرلو، ادامه داد: دیپلمات و سفیر برجسته ما در تمام دو سالی که در یمن بودند، تلاش کردند برای اینکه راه حل سیاسی را به عنوان مرکز تحولات دیپلماتیک مورد توجه قرار بدهند و از این مسیر کمک کنند جنگ در یمن خاتمه یابد و ثبات و امنیت و آرامش به کشور برگردد.

وزیر خارجه ایران بر این باور است که تجربه شش سال جنگ ثابت کرده است که طرف مهاجم نمی تواند با اتکا به توان نظامی، هیچ پیروزی کسب کند و آنها باید این مسئله را به مردم یمن واگذار کنند تا از طریق گفتگوهای یمنی-یمنی مشکلاتشان را حل کنند.

تهران تایمز در ادامه می نویسد: شش سال محاصره یمن از سوی ائتلاف سعودی به قربانی شدن انسان های زیادی منجر شده است که به امکانات پزشکی مناسب دسترسی نداشته اند و این نقض آشکار حقوق بشر است.

در آگوست ۲۰۱۶، عربستان سعودی به استثنای معدودی از هواپیماهای امدادرسان سازمان ملل، فرودگاه صنعاء را به روی همه پروازها بست، اقدامی که مایه نگرانی سازمان ملل هم شد.

در پی این محاصره طولانی مدت، ذخایر غذا و دارو تحلیل رفته و بهای گاز مصرفی بسیار بالا است حال آنکه سوخت در پمپ بنزین ها هم اغلب موجود نیست. پیش از محاصره هم یمن ۷۰ درصد از مایحتاج روزانه خود را از خارج از این کشور وارد می کرد.

تنها خدا می داند که چه تعداد انسان بی گناه به دلیل محاصره غیرانسانی ائتلاف سعودی، طی این سال ها در سکوت جان باخته اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها