کد خبر: 528096
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۱ ۱۷:۰۱:۴۶
| |

ترفند ترکیه در تقابل با جت‌های رافال یونان/ آموزش خلبانان با رافال‌های قطر

ترکیه به بهانه آموزش خلبانان قطری در پی فرا گرفتن نحوه مقابله با جنگنده‌های «رافال» نیروی هوایی یونان است.

ترفند ترکیه در تقابل با جت‌های رافال یونان/ آموزش خلبانان با رافال‌های قطر
کد خبر: 528096
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۱ ۱۷:۰۱:۴۶

ترکیه به بهانه آموزش خلبانان قطری در پی فرا گرفتن نحوه مقابله با جنگنده‌های «رافال» نیروی هوایی یونان است.

به گزارش فارس، به گزارش وبگاه «نوردیک مانیتور» پرسنل نیروی هوایی ترکیه قرار است با جنگنده‌های «داسو رافال» ساخت فرانسه ارتش قطر برای مقابله با نیروی هوایی یونان که توانایی های خود را با هواپیماهای جنگنده رافال تازه خریداری شده از فرانسه افزایش داده، آموزش ببیند.

بر اساس اسناد به دست آمده از یک کمیته پارلمانی ترکیه، یکی از دلایل تلاش ترکیه برای دستیابی به توافقنامه آموزشی نظامی با قطر، آشنایی نیروی هوایی این کشور با توانایی‌های جنگنده رافال در تلاش برای مقابله با تهدیدی بود که نیروی هوایی یونان ایجاد می‌کرد.

این توافقنامه نظامی که در مارس ۲۰۲۱ توسط روسای ستاد هر دو کشور امضا شد، امکان استقرار موقت حداکثر 36 هواپیمای نظامی قطر و حداکثر ۲۵۰ پرسنل را به ترکیه می دهد.

«کیلیچ کوچیگیت» نماینده پارلمان ترکیه در توضیح مفاد این توافق گفت: «می‌توان گفت یکی از دلایل توافق ترکیه و قطر این است که قطر این هواپیماهای رافال را که از فرانسه خریداری کرده است، به ترکیه می‌آورد.»

وی افزود: «یونان با خرید جت‌های رافال از فرانسه موضعی اتخاذ کرد که ما را هم در شرق مدیترانه و هم در مرزهای ما به چالش کشید.»

 کوچیگیت خواستار رویکرد دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات به جای بستن قراردادهای نظامی با دیگر کشورها از جمله قطر شد.

«اونال شویکوز»، قانونگذار حزب اصلی اپوزیسیون جمهوری خواه خلق  ترکیه نیز از این توافق استقبال کرد و آن را اقدامی هوشمندانه از سوی ارتش ترکیه توصیف کرد.

وی گفت: «موجودی‌های نیروی هوایی ما [جت‌های جنگنده] با یکدیگر متفاوت است. البته هیچکس این را بهتر از وزارت دفاع نم‌ داند.»

وی گفت بدیهی است که این توافق به نیروی هوایی ترکیه اجازه می دهد تا در صورت بروز درگیری در آینده، توانایی جنگی علیه جنگنده‌های ساخت فرانسه ساخت یونان را توسعه دهد. بنابراین ما هواپیماهای فرانسوی مورد استفاده قطر را به خاک خود نم‌ آوریم و خلبانان آنها را آموزش نمی دهیم، بلکه آموزش خواهیم دید. ذهن باهوشی که پشت این کار است را باید تحسین کرد. من واقعا از این بابت خوشحالم.»

مشخص نیست که این روند چگونه خواهد بود و شرایط قرارداد فروش بین قطر و فرانسه در مورد استقرار جت‌های رافال به کشورهای ثالث و آموزش خلبانان آن کشورها چیست. ممکن است قطر به تایید فرانسه نیاز داشته باشد. در این توافقنامه باید یک خلبان ترکیه در هر هواپیمای قطری حضور داشته باشد.

در مورد مشابهی در سال ۲۰۱۷، ایالات متحده پیشنهاد ترکیه برای استفاده از خلبانان پاکستانی برای آموزش خلبانان ترکیه در جت‌های جنگنده «اف-۱۶» را پس از اخراج ۶۸۰ خلبان از ۱۳۵۰ خلبان در نیروی هوایی ترکیه توسط دولت رد کرد.

 منابع خبری سه شنبه مدعی نقض حریم هوایی یونان از سوی پهپادها و جنگنده‌های ارتش ترکیه شدند. به گزارش منابع خبری، چند فروند پهپاد و ۶ فروند جنگنده «اف-۱۶» ترکیه  بعد از ظهر  سه شنبه حریم هوایی یونان در دریای اژه را نقض کردند.  وزارت دفاع یونان نیز در این زمینه اعلام کرد که جنگنده‌های ترکیه در این ماموریت در سه دسته پروازی ۶ نوبت حریم هوایی یونان بر فراز دریای اژه را نقض کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها