نظر مثبت چین درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌های ایران

سخنگوی وزارت خارجه چین با مقصر خطاب کردن آمریکا در زمینه موضوع هسته‌ای ایران، روند مذاکرات رفع‌ تحریم‌های ایران در وین را مثبت ارزیابی کرد.

نظر مثبت چین درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌های ایران
کد خبر: 527802
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۲۲:۰۵:۵۱

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران به مسائل روز منطقه و جهان از جمله آخرین تحولات در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین پرداخت و گفت، ایالات متحده به‌عنوان مقصر بحران هسته‌ای کنونی باید سیاست اشتباه خود در قبال ایران را اصلاح  و تمامی تحریم‌ها علیه این کشور را رفع  کند.

به گزارش فارس، به گزارش وبگاه «وزارت خارجه چین» «ژائو لیجان» از سخنگویان وزارت خارجه چین در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌های ایران گفت: «با تلاش‌های هماهنگ همه طرف‌ها، دور هفتم مذاکرات در مورد ازسرگیری پایبندی به برجام پیشرفت مثبتی داشته است. همه طرف‌ها درباره موضوعات مربوط به لغو تحریم‌ها تبادل نظرعمیقی داشتند و پیش‌نویس‌های اسناد جدیدی در مورد مسائل مربوط به بخش هسته‌ای ارائه کردند. همچنین مقرر شد دور بعدی مذاکرات تا خاتمه سال جاری میلادی برگزار شود.

وی ادامه داد: «موضوع هسته‌ای ایران اکنون در یک دوراهی حساس قرار دارد. چین نگرش جدی همه طرف‌ها در این دور از مذاکرات را به رسمیت می‌شناسد و از اجماع حاصل شده بین ایران و آژانس در مورد نظارت بر تاسیسات هسته‌ای استقبال می‌کند. امیدواریم همه طرف‌ها به مسیر صحیح گفت‌وگو و رایزنی پایبند باشند و برای حفظ پیشرفت مذاکرات، تمرکز بر مسائل حل‌نشده، ایجاد فضای لازم برای گفت‌وگوها و تلاش برای رسیدن به نتایج اولیه تلاش کنند. ایالات متحده به‌عنوان مقصر بحران هسته‌ای کنونی ایران، باید سیاست اشتباه خود در قبال ایران را اصلاح کرده و تمامی تحریم‌های علیه این کشور و همچنین دست درازی‌های قضایی علیه طرف‌های ثالث را لغو کند.»

این دیپلمات ارشد چین در خاتمه گفت: «پکن همواره در مذاکرات هسته‌ای ایران نقش سازنده‌ای داشته است. ما ارتباط و هماهنگی نزدیک با آمریکا، ایران و سایر طرف‌ها را حفظ کرده و تلاش‌های فعالی برای پیشبرد مذاکرات انجام داده‌ایم. ما قاطعانه از روند حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک این مسئله حمایت خواهیم کرد، به مشارکت سازنده در مذاکرات بعدی ادامه داده و با همه طرف ها برای نتایج اولیه کار خواهیم کرد. در این میان، ما قاطعانه از حقوق و منافع مشروع خود دفاع می‌کنیم.»

«سعید خطیب‌زاده » سخنگوی دستگاه دپیلماسی ایران نیز روز دوشنبه در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد و تحرکات منفی سه کشور اروپایی در مذاکرات وین گفت: «در طول مذاکرات بیش از هر دوره دیگر مذاکرات مواجه با کمپین بازار دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای بر علیه آنچه در اتاق‌های گفت‌وگوها انجام می‌شود، از سوی برخی از این کشورها بودیم. به ویژه سه کشور اروپایی متاسفانه به جای این‌که وقت و انرژی خود را معطوف به مذاکرات کنند، بعضا دیده شده وارد کارزارهای رسانه‌ای شدند و هم اطلاعات غلط و برساخته داده شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه در تشریح فضای کنونی در وین اظهار داشت: «ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفت‌وگوهای بسیار فشرده‌ای است که طی چند روز گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه به دست آمده است. اینها متن‌هایی است که نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده است و الان متونی داریم که براساس آن می‌توانیم به گفت‌وگوهای آتی ادامه دهیم.»

وی گفت: «اگر طرف‌های مقابل از روز اول با همین رویکردی که در روز آخر به گفت‌وگوها پیوستند، وارد می‌شدند، بسیار زودتر می‌توانستیم به این متون به عنوان مبنای گفت‌وگوهای آتی برسیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها