کد خبر: 527758
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۱۶:۴۰:۱۰
| |

توصیه نخست وزیر یونان به ترکیه:

ترکیه به اقدامات تحریک آمیز خاتمه دهد

نخست وزیر یونان گفت، اگر ترکیه می‌خواهد روابط دوجانبه با اتحادیه اروپا راعادی کند، باید به اقدام‌های تحریک آمیز خود در دریای اژه، مدیترانه شرقی وعلیه یونان پایان دهد.

 ترکیه به اقدامات تحریک آمیز خاتمه دهد
کد خبر: 527758
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۱۶:۴۰:۱۰

نخست وزیر یونان روز دوشنبه گفت، اگر ترکیه می‌خواهد روابط دوجانبه با اتحادیه اروپا راعادی کند، باید به اقدام‌های تحریک آمیز خود در دریای اژه ، مدیترانه شرقی وعلیه یونان پایان دهد.

به گزارش فارس، به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» «کیراکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان در یک نشست مطبوعاتی مشترک با «کریل پتکوف» همتای بلغارستانی خود در صوفیه، تصریح کرد که یونان مشتاق است تا شاهد پیشرفت در روابط بین ترکیه و اتحادیه اروپا باشد.

وی گفت: «ما اولین کسی خواهیم بود که از چنین تحولی سود می‌بریم.»

میتسوتاکیس در پاسخ به سئوالی درباره چالش‌های پیش روی دو کشور بالکان در نتیجه فشار مهاجرت تاکید کرد که مرزهای خارجی یونان و بلغارستان نیز مرزهای اروپایی هستند. او گفت: «هر دو کشور به طور مؤثر از این مرزها با رعایت حقوق بشر محافظت می‌کنند.»

رسانه‌های یونانی روز یکشنبه گزارش دادند که یونان قرار است حصار مرزی خود با ترکیه را در شمال شرقی این کشور در منطقه «فرس» در «اوروس» ۲۶ کیلومتر گسترش دهد.

به گزارش وبگاه «احوال» به نقل از روزنامه «اکاثیمرینی» «تاکیس تئودوریکاکوس» وزیر حفاظت مدنی یونان به اعضای پارلمان یونان گفت که علاوه بر تعمیر نرده‌های موجود، ۲۶ کیلومتر حصار اضافی در مکان‌های منتخب در شمال شرقی احداث خواهد شد.

یونان و ترکیه مدت‌هاست بر سر یک رشته مسائل، از جمله مهاجرانی که به دنبال پناهندگی در اتحادیه اروپا در مرزهای یونان از طریق ترکیه هستند، علیرغم توافق اتحادیه اروپا و ترکیه در سال ۲۰۱۶ برای جلوگیری از جریان‌های مهاجرت، اختلاف دارند.

بر اساس قراردادی که در سال ۲۰۱۶ بین ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شد، آنکارا موافقت کرد در ازای دریافت ۶ میلیارد یورو برای حمایت از خدمات مرتبط با پناهجویان و وعده سفر بدون ویزا به اتحادیه اروپا، جریان مهاجران و پناهجویان به اتحادیه اروپا را محدود کند. 

یونان در ماه اوت ساخت دیواری به طول ۴۰ کیلومتر را تکمیل کرد و یک سامانه نظارتی پیشرفته در مرز خود با ترکیه نصب کرد تا از هجوم مهاجران افغان پس از تسلط طالبان بر افغانستان جلوگیری کند.

تئودوریکاکوس گفت که از آوریل تا نوامبر، از ورود ۱۴۳۴۷۲ نفر به یونان جلوگیری شده، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۹۸۷۹۸ نفر بود. این مقام ارشد دولت یونان همچنین مقام‌های ترکیه را به دست داشتن در عملیاتی در منطقه «اوروس» در مارس ۲۰۲۰ که شامل استفاده از مهاجران غیرقانونی برای نقض مرزهای یونان بود، متهم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها