کد خبر: 512344
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۸ ۱۳:۵۵:۳۷
| |

اورآسیا ریویو:

ترکیه آماده به رسمیت شناختن طالبان است

پایگاه خبری تحلیلی « اورآسیا ریویو »در تحلیلی نوشت: ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو،با به رسمیت شناختن طالبان به دنبال همکاری با قطر برای کنترل فرودگاه کابل است.

ترکیه آماده به رسمیت شناختن طالبان است
کد خبر: 512344
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۸ ۱۳:۵۵:۳۷

اعتمادآنلاین| این توافقنامه میان ترکیه و طالبان بر روی میز « رجب طیب اردوغان » رئیس جمهوری ترکیه است و هنگامی نهایی خواهد شد که خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان کامل شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری- تحلیلی « اورآسیا ریویو »، در حالی که « جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا بر روی برنامه خود برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پایان دادن به جنگ پس از 20 سال تا تاریخ 31 اوت ( 9 شهریور ) تاکید دارد روند تخلیه افراد از افغانستان بسیار بی نظم است و تاکنون حملات انتحاری تروریستی اطراف فرودگاه کابل منجر به کشته شدن 200 نفر نیز شده است.

به نظر می رسد نکته کلیدی در مذاکرات آنکارا با طالبان مسئله تامین امنیت فرودگاه کابل است و قرارداد تامین امنیت این فرودگاه با پیمانکاری خصوصی متشکل از سربازان و پلیس های سابق ترکیه بسته می شود و نیروهای ویژه ترکیه با لباس شخصی امنیت فرودگاه حامد کرزای را تامین خواهند کرد. در عوض ترکیه نیز طالبان را به عنوان دولت مشروع به رسمیت خواهد شناخت.

با این وجود طالبان نیاز به رسیدن به توافقنامه ای جداگانه با گروهی که در امارات متحد عربی مستقرند و سال گذشته قراردادی با حمایت کشورهای غربی حامی دولت پیشین افغانستان برای تامین امنیت فرودگاه کابل با دولت داشتند نیز خواهد داشت. ترکیه نیز در سالهای اخیر در بخش ارتش فرودگاه کابل برای تامین امنیت نقش داشته است و اوایل بهار سال جاری پیش از تسلط طالبان بر افغانستان درباره ادامه کار در فرودگاه کابل با آمریکا مذاکره کرده بود.

در حالی که دیگر اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) از افغانستان خارج می شوند و به ماموریت های دیپلماتیک خود پایان می دهند، ترکیه می خواهد حضورش را در افغانستان برای حمایت از مسائل تجاری و منافع سیاسی اش حفظ کند.

اوایل ماه جاری اردوغان در گفت و گویی تلفنی با « ولادیمیر پوتین » رئیس جمهوری روسیه بر همکاری دو کشور در مسائل افغانستان برای کمک به ایجاد امنیت در این کشور تاکید کرد. رهبران دو کشور همچنین درباره هماهنگی برای پیشرفت تاسیس دولت در افغانستان تبادل نظر کردند.

تثبیت شرایط در افغانستان می تواند در جلوگیری از گسیل سیل پناهجویان بسیار زیاد به ترکیه کمک کند. ترکیه پیش از این در جنگ داخلی سوریه با 4 میلیون آواره سوری در کشورش مواجه شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها