کد خبر: 527033
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۱۸:۴۱:۳۰
| |

اعلام آمادگی طالبان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در معادن لیتیوم افغانستان

وزارت صنعت و تجارت دولت موقت طالبان از آمادگی این گروه برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های جهانی به‌منظور استخراج معادن لیتیوم افغانستان خبر داد.

اعلام آمادگی طالبان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در معادن لیتیوم افغانستان
کد خبر: 527033
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۱۸:۴۱:۳۰

اعتمادآنلاین| وزارت صنعت و تجارت دولت موقت طالبان از شرکت‌های بزرگ جهانی خواست تا برای استخراج معادن لیتیوم در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش فارس، این وزارت امروز (سه‌شنبه، 23 آذر) اعلام کرد که ارزش لیتیوم افغانستان با ارزش نفت عربستان سعودی برابری می‌کند و معادن این فلز در افغانستان تاکنون دست نخورده باقی مانده است.

به گفته این وزارت، اکنون که امنیت «تأمین» شده است، شرکت‌های بزرگ جهانی می‌توانند برای استخراج معادن لیتیوم در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

براساس بررسی‌های سازمان فضایی آمریکا (ناسا)،‌ معادن لیتیوم در افغانستان به طول 850 تا 900 کیلومتر و عرض 150 تا 200 کیلومتر از هرات شروع می‌شود و تا نورستان امتداد دارد.

ذخایر لیتیوم این کشور می‌تواند با بزرگترین ذخایر شناخته‌شده‌ لیتیوم جهان در بولیوی رقابت کند.

همچنین در سال 2010 میلادی نیویورک تایمز در گزارشی گفته بود که افغانستان می‌تواند به «عربستان لیتیوم» تبدیل شود. این روزنامه اما گفته بود که برای بهره‌برداری از این ذخایر مسیر طولانی باید طی شود و تا به امروز افغانستان از لیتیوم خود سود چندانی نبرده است.

از فلز لیتیوم در باتری‌های تلفن‌های همراه و خودروهای برقی استفاده می‌شود. این فلز دارای پتانسیل بسیاری بالایی برای بهره‌برداری است. با حرکت صنعت خودروسازی جهان به سوی حذف آلاینده‌های کاربنی، استفاده از لیتیوم بیش از پیش اهمیت یافته است.

به‌دنبال سقوط افغانستان به‌دست طالبان، روزنامه‌ فایننشنال تایمز در گزارشی به نقل از مقام‌های چینی و طالبان اعلام کرد که شرکت‌های معدنی چینی در حال جست‌وجوی فرصت‌‌ها در افغانستان برای دسترسی به ذخایر لیتیوم و مس این کشور هستند.

طالبان اما به‌ صورت رسمی در این مورد تاکنون چیزی نگفته‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها