ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا:

شواهدی دال بر نظامی کردن برنامه هسته ای ایران وجود ندارد / تهران در حال حاضر مذاکرات وین را جدی نگرفته

رئیس سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) با بیان اینکه شواهدی دال بر تصمیم مقامات ایران برای نظامی کردن برنامه هسته ای این کشور وجود ندارد، عملا به غیرنظامی بودن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد.

شواهدی دال بر نظامی کردن برنامه هسته ای ایران وجود ندارد / تهران در حال حاضر مذاکرات وین را جدی نگرفته
کد خبر: 525741
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۶ ۱۳:۴۰:۲۴

اعتمادآنلاین| اولیویا گازیس (Olivia Gazis) گزارشگر حوزه اطلاعات و امنیت شبکه آمریکایی سی بی اس در توییتی به نقل از ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نوشت که هیچ شواهدی مبنی بر تصمیم مقام‌های ارشد ایران برای نظامی کردن برنامه هسته‌ای این کشور وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا بدون اشاره به تحریم های واشنگتن علیه ملت ایران به عنوان اصلی ترین مانع پیش روی مذاکرات وین، در عین حال مدعی شد: تهران در حال حاضر مذاکرات وین را جدی نگرفته است. به زودی درمی‌یابیم که ایرانی ها تا چه حد جدی هستند.

دور جدید مذاکرات ایران و 1+4 که از روز دوشنبه هشتم آذرماه (29 نوامبر) در وین اتریش برگزار شد، روز جمعه سوم دسامبر (12 آذرماه) به پایان رسید. این مذاکرات قرار است از روزهای پایانی هفته جاری از سر گرفته شود.


در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگان ایران، گروه 1+4 و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌ شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.


ایران متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه کرد. با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه، در نشست جمعه مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.


آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا چندی پیش درباره کاهش تعهدات برجامی ایران طبق مفاد این توافق در پی نقض یکجانبه برجام از سوی آمریکا مدعی شده بود که ایران با وجود فشار حداکثری، از این اقدام برای نقض تعهدات خود در این توافق استفاده کرده است.


وی با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفت: ما در ماه های گذشته شاهد بوده ایم که ایران همچنان به پیشرفت خود ادامه می دهد و از سانتریفوژهای پیشرفته تری استفاده می کند و غنی سازی در سطح بالاتری انجام می دهد.


به تازگی تارنمای آمریکایی آکسیوس در گزارشی به نقل از دو منبع آمریکایی مدعی شد که اسرائیل طی دو هفته گذشته اطلاعاتی را با آمریکا و چند متحد اروپایی به اشتراک گذاشته که نشان می دهد ایران در حال انجام گام های فنی برای آماده سازی غنی سازی اورانیوم با خلوص 90 درصد است.


تارنمای آکسیوس مدعی شده بود که غنی سازی 90 درصدی، ایران را بیش از هر زمان دیگری به آستانه هسته ای شدن نزدیک می کند.


این تارنما در عین حال خود اذعان کرد که غنی سازی به تنهایی باعث تولید بمب تولید نمی شود. برآوردها در مورد اینکه چقدر طول می کشد تا ایران به فناوری های لازم تسلط یابد متفاوت است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها