کد خبر: 525153
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۳ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

تبعات شناسایی اومیکرون در جهان

سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار داده که ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا مشخص شود میزان انتقال اومیکرون چقدر است، آیا باعث بیماری شدیدتر می‌شود و درمان‌ها و واکسن‌ها در برابر آن چقدر موثرند.

تبعات شناسایی اومیکرون در جهان
کد خبر: 525153
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۳ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که گونه اومیکرون حداقل در 38 کشور جهان شناسایی شده، اما هنوز هیچ موردی از مرگ‌ومیر گزارش نشده است.

ایالات متحده و استرالیا آخرین کشورهایی بودند که موارد انتقال این گونه را تایید کردند. این در حالی است که آمار مبتلایان اومیکرون در آفریقای جنوبی به بیش از سه میلیون رسیده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار داده که ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا مشخص شود میزان انتقال اومیکرون چقدر است، آیا باعث بیماری شدیدتر می‌شود و درمان‌ها و واکسن‌ها در برابر آن چقدر موثرند.

مایکل رایان، مدیر اورژانس سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید: «ما به پاسخ‌هایی خواهیم رسید که همه به آن نیاز دارند.»

WHO روز جمعه اعلام کرد که هنوز هیچ گزارشی از مرگ‌ومیر مربوط به اومیکرون مشاهده نکرده است ، اما گسترش نوع جدید به هشدارهایی منجر شده که گفته می‌شود، باعث بیش از نیمی از موارد کووید در اروپا طی چند ماه آینده خواهد شد.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، روز جمعه گفت: «گونه جدید کرونا همچنین می‌تواند روند بهبود اقتصاد جهانی را کند کند. درست مانند دلتا. حتی قبل از ورود این گونه جدید ما نگران بودیم که بهبود اقتصادی هرچند ادامه دارد، تا حدودی شتاب خود را از دست داده است. یک گونه جدید که ممکن است به سرعت گسترش یابد می‌تواند اعتمادبه‌نفس را تضعیف کند.»

یک مطالعه اولیه از سوی محققان در آفریقای جنوبی، جایی که این گونه برای اولین بار در 24 نوامبر گزارش شد، نشان می‌دهد احتمال ایجاد عفونت مجدد در مقایسه با سویه‌های دلتا یا بتا سه برابر بیشتر است.

فرانچسکو روکا، رئیس صلیب سرخ جهانی، می‌گوید ظهور اومیکرون گواه نهایی بر خطر میزان نابرابر واکسیناسیون جهانی بود.

او می‌گوید جامعه علمی بارها در مورد خطرات انواع جدید کرونا در مکان‌هایی که آمار واکسیناسیون‌شان بسیار پایین است هشدار داده: «باور نکردنی است که ما هنوز متوجه نشده‌ایم چقدر به هم پیوسته‌ایم. به همین دلیل است که من نوع اومیکرون را شاهد نهایی می‌نامم.»

اویغور شاهین، مدیرعامل BioNTech که واکسن کووید را با فایزر تولید می‌کند، می‌گوید این شرکت باید بتواند این واکسن‌ها را نسبتاً سریع تطبیق دهد. به گفته او، واکسن‌های فعلی باید با وجود جهش‌ها همچنان به محافظت در برابر بیماری‌های شدید ادامه دهند: «من اصولاً معتقدم در یک مقطع زمانی خاص ما به واکسن تازه‌ای علیه این گونه جدید نیاز خواهیم داشت. سوال این است که چقدر فوری باید در دسترس باشد.»

در آمریکا 6 ایالت دیگر هم روز جمعه موارد ابتلا به اومیکرون را گزارش کردند.

نیوجرسی، مریلند، میسوری، نبراسکا، پنسیلوانیا و یوتا هر کدام اولین موارد ابتلا به اومیکرون را گزارش کردند. همچنین در کالیفرنیا، کلرادو، هاوایی، مینه‌سوتا و نیویورک نیز این گونه یافت شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعلام کرده در حال بررسی موارد احتمالی نوع اومیکرون در سایر ایالت‌هاست.

2 مورد ابتلا مربوط به ساکنانی بود که سابقه سفرهای بین‌المللی اخیر را نداشتند. این نشان می‌دهد اومیکرون اکنون داخل کشور در حال گردش است.

استرالیا روز جمعه گزارش داد که با وجود ممنوعیت ورود افراد غیرشهروند به این کشور و محدودیت پروازها از جنوب آفریقا آزمایش سه دانش‌آموز در سیدنی برای این گونه مثبت شده است.

کانادا در مجموع 15 مورد از نوع جدید اومیکرون را کشف کرده است. روز جمعه ترزا تام، افسر ارشد بهداشت عمومی، 11 مورد اومیکرون اعلام کرد که همگی مربوط به افرادی است که اخیراً به خارج از کشور سفر کرده‌اند.

ساعاتی پس از سخنرانی او از شهر یورک خبر رسید که یک کودک زیر 12 سال به اومیکرون مبتلا شده است. این کودک اخیراً به جنوب آفریقا سفر کرده بود. تورنتو سپس اواخر روز جمعه سه مورد اول اومیکرون خود را گزارش کرد که 2 نفر از این افراد اخیراً از نیجریه بازگشته بودند، در حالی که فرد دیگری از سوئیس بازگشته بود.

در نروژ، مقامات گفتند حداقل 13 نفر که هفته گذشته پس از یک مهمانی کریسمس اداری در اسلو به کووید-19 مبتلا شده بودند نوع اومیکرون را داشتند، اگرچه تاکنون فقط علائم خفیف داشته‌اند.

اما پس از ترس از این گونه، دولت محدودیت‌هایی در اسلو وضع کرد.

کره‌جنوبی نیز دوباره رکوردهای روزانه خود را در زمینه ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا شکست و سه مورد دیگر از نوع جدید اومیکرون را تایید کرد.

روز جمعه، مالزی همچنین اولین عفونت اومیکرون را در یک دانشجوی خارجی که 19 نوامبر از آفریقای جنوبی وارد شده بود گزارش کرد. سری‌لانکا نیز اولین مورد خود را اعلام کرد: شهروندی که از آفریقای جنوبی بازگشته بود.

افزایش موارد دلتا قبلاً دولت‌های اروپایی را مجبور کرده بود پوشیدن اجباری ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، مقررات منع آمدوشد یا قرنطینه را مجدداً اعمال کنند. این موضوع کسب‌وکارها را در هراس از کریسمس تلخی دیگر فرو برده است.

مقامات بلژیک روز جمعه اعلام کردند که مدارس ابتدایی به دلیل تعطیلات کریسمس یک هفته زودتر تعطیل خواهند شد.

رهبران منطقه‌ای آلمان با اقدامات جدیدی از جمله ممنوعیت آتش‌بازی در مهمانی‌های سال نو با جلوگیری از تجمعات بزرگ موافقت کردند.

ایرلند نیز اعلام کرد که کلوب‌های شبانه را می‌بندد و طی کریسمس و سال جدید، فاصله‌گذاری اجتماعی را در برخی مکان‌ها بازمی‌گرداند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها