ترکیه: به عملیات نظامی برون مرزی خود ادامه می‌دهیم

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر تداوم عملیات برون مرزی نیروهای این کشور گفت که هرگونه استقرار نظامی آمریکا و فرانسه در یونان تهدید علیه آنکارا محسوب می‌شود.

ترکیه: به عملیات نظامی برون مرزی خود ادامه می‌دهیم
کد خبر: 520586
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ۱۶:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| رئیس جمهور ترکیه رزو دشونبه در جمع خبرنگاران گفت که ترکیه به عملیات برون مرزی خود ادامه می‌دهد.

به گزارش فارس، به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه حین بازگشت از شهر رم در ایتالیا به خبرنگاران گفت: «هر زمان که لازم باشد، ترکیه عملیات برون مرزی ضد تروریستی انجام خواهد داد.»

وی گفت: «هیچ عقب نشینی در این زمینه صورت نخواهد گرفت.»

اردوغان همچنین از آمریکا خواست که از گروه‌های تروریستی حمایت نکند. رئیس جمهور ترکیه گفت که ترکیه و ایالات متحده توافق کردند که بر روابط اقتصادی تمرکز کنند. به گفته اردوغان ترکیه و ایالات متحده در مورد همکاری در افغانستان، سوریه، لیبی و شرق مدیترانه گفت‌وگو کردند.

اردوغان افزود که به روسای جمهور آمریکا و فرانسه گفته است که چگونه استقرار نظامی در پایگاه «الکساندروپولی» یونان نزدیک مرز ترکیه به طور جدی ترکیه را برآشفته می‌کند.

پارلمان ترکیه سه شنبه گذشته با تمدید حضور نظامی ارتش ترکیه در عراق و سوریه موافقت کرد. بر اساس لایحه تصویب شده در پارلمان ترکیه، به نیروهای مسلح این کشور اجازه دارند تا دو سال دیگر در سوریه و عراق عملیات نظامی انجام دهند.

شبکه خبری «تی آر تی» نیز در این زمینه نوشت، پارلمان ترکیه طرحی را برای تمدید اختیارات این کشور برای آغاز عملیات نظامی فراسرزمینی در شمال عراق و سوریه برای دو سال دیگر تصویب کرد.

وزارت دفاع ملی ترکیه چندی قبل به بهانه مقابله با نیروهای «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان) از حملات زمینی و هوایی به شمال عراق خبر داد. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور پنج عضو پ‌ک‌ک را در شمال عراق از پای درآوردند.ترکیه مدعی است که پ‌ک‌ک اغلب در شمال عراق در آن سوی مرز جنوبی ترکیه مخفی می‌شود تا نقشه‌های تروریستی را در ترکیه طراحی کند. ارتش ترکیه بارها به این بهانه به شمال عراق و کردستان این کشور حمله کرده‌ است.

یک نماینده حزب حاکم دمکرات کردستان (PDK) چندی قبل گفت که ارتش ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه (FSA) با ورود به روستاهای خالی از سکنه در شمال عراق چوب درختان مناطق را بریده و به شرکت‌های چوب فروشی در ترکیه می‌دهند. این قانونگذار کردستان عراق گفت که در روستاهای تخلیه شده، نیروهای ترکیه شروع به ایجاد ایست، بازرسی و استقرار وسایل نقلیه زرهی مبادرت کرده‌اند.

«هاوکار الجاف» کارشناس و تحلیلگر امنیتی کُرد چند روز پیش نیز، از وجود اطلاعاتی در خصوص نفوذ سرویس اطلاعاتی ترکیه در کلیه شهرهای منطقه کردستان خبر داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: «پیشتر، فعالیت اطلاعاتی ترکیه محدود به اربیل و دهوک بود، اما در حال حاضر به سلیمانیه نیز رسیده است و ترور رهبران و فعالان کرد را آغاز کرده است.»

الجاف افزود که سرویس اطلاعاتی ترکیه در پوشش سازمان‌ها وشرکت‌ها وارد سلیمانیه شده است. امری که موجب تسهیل کار آن با احزاب و شخصیت‌های سیاسی فعال در منطقه کردستان در راستای اهداف و منافع مشترک با ترکیه می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها