کد خبر: 520507
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اجلاس cop26 شکست می‌خورد؟/ نخست‌وزیر انگلیس: مذاکرات بحران گرمایش زمین تنها چند اینچ پیش رفته است

نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید مذاکرات بحران گرمایش زمین در گروه 20 در آخر هفته تنها چند اینچ پیش رفته است.

اجلاس cop26 شکست می‌خورد؟/ نخست‌وزیر انگلیس: مذاکرات بحران گرمایش زمین تنها چند اینچ پیش رفته است
کد خبر: 520507
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- بوریس جانسون هشدار داد که بیست و ششمین اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل (Cop26) در معرض خطر جدی شکست است زیرا کشورها هنوز به اندازه کافی برای محدود کردن افزایش دمای جهانی به زیر یک و نیم درجه سانتی‌گراد تعهد نداده‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از گاردین، نخست‌وزیر بریتانیا در یک اعتراف صریح، پس از 2 روز گفت‌وگوهای مقدماتی در نشست G20 رهبران جهان، تاکید کرد که پیشرفت کمی حاصل شده است و کنفرانس در مسیر دستیابی به توافقی نیست که هدف را زنده نگه دارد. او شانس موفقیت را «6 از 10» برآورد کرد.

او گفت: «در حال حاضر شک نکنیم که ما به هدف نزدیک نیستیم و باید با خودمان صادق باشیم. تعهداتی که تاکنون انجام شده قطره‌ای در اقیانوسی است که به سرعت در حال گرم شدن است.»

cop26

جانسون همزمان با افتتاح اجلاس سران Cop26 در روز دوشنبه، با حضور تقریباً 200 نماینده ملی از جمله جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده و نارندرا مودی از هند، مقیاس چالش پیش‌ روی بشریت در مساله گرمایش زمین را مشخص می‌کند، اما بازیگران کلیدی از جمله شی جین پینگ از چین و ولادیمیر پوتین از روسیه در این نشست حضور ندارند.

او به رهبرانی که گرد هم آمده‌اند خواهد گفت، جهان از نظر گرم‌ شدن به زیر یک و نیم درجه سانتی‌گراد، معادل همان «یک دقیقه به نیمه‌شب» است و سازمان ملل پیش‌بینی کرده که افزایش 2.7 درجه سانتی‌گراد در مسیر فعلی عواقب فاجعه‌باری به بار خواهد آورد.

cop26

جانسون ارزیابی خود را پس از دیدار با رهبران گروه 20 در نشست رم اعلام کرد. او گفت پیشرفت آنها در مورد تغییرات آب‌وهوایی تنها چند قدم رو به جلو بوده است.

تنها 12 نفر از آنها متعهد شده‌اند که تا سال 2050 یا حدود آن به انتشار صفر خالص گازهای گلخانه‌ای برسند. چندین کشور کلیدی از جمله چین و عربستان سعودی تنها به طور رسمی متعهد شده‌اند که تا سال 2060 به این هدف برسند.

بریتانیا همچنین امیدوار است برای سال 2030 تعهدات سخت‌تری از سوی کشورها دریافت کند، به طوری که کارشناسان هشدار می‌دهند انتشار گازهای گلخانه‌ای باید تا این تاریخ به نصف تقلیل یابد، هرچند اکنون در مسیر افزایش 15 درصدی قرار دارند.

به عنوان مثال، استرالیا در این هفته یک هدف جدید انتشار صفر خالص گاز گلخانه‌ای برای 2050 تعیین کرد، اما تعهد اصلی‌ را برای این دهه نداد.

بریتانیا در مقام میزبان Cop26 نقش مهمی در تشویق و مذاکره درباره تعهدات تقریباً 200 کشور دارد. بسیاری از کشورهای در حال توسعه استدلال می‌کنند که کشورهای توسعه‌یافته مسئولیت انجام کارهای بسیار بیشتری دارند، زیرا قبلاً سود برده‌اند.

بعد از ملاقات رهبران کشورها طی 2 روز آینده مذاکره‌کنندگان با امید به دستیابی به توافق تا 12 نوامبر روی متون کار خواهند کرد. اگر به نظر برسد که توافق ممکن است در آینده نزدیک حاصل شود، جانسون ممکن است در پایان به نشست سران بازگردد.

جانسون در مورد چشم‌انداز معامله‌ای که تا یک و نیم درجه سانتی‌گراد حفظ شود گفت: «ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم، یا ممکن است تا اواسط نوامبر شکست بخوریم.»

پس از G20، دولت از نتیجه اجلاس گلاسکو احساس ناامیدی و ترس می‌کرد؛ اگرچه حزب کارگر دولت را به کاهش عمدی انتظارات متهم می‌کند تا اگر در پایان یک توافق نسبتاً خوب حاصل شد، اعلام پیروزی کند.

cop26

جانسون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تلاش کشورها برای پایین آوردن انتشار گازهای گلخانه‌ای باید بیشتر باشد. کارشناسان معتقدند برای اینکه یک و نیم درجه سانتی‌گراد شانس موفقیت داشته باشد، کشورها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا 2030 نیز تعهدات قابل توجه و معناداری بدهند.

او همچنین خواستار وعده‌هایی در مورد حذف تدریجی زغال‌سنگ، حرکت به سمت وسایل نقلیه الکتریکی، پایان دادن به جنگل‌زدایی و تامین مالی خواهد شد: تعهد مالی برای کمک به کشورهای در حال توسعه به منظور مقابله با وضعیت اضطراری آب‌وهوایی.

جانسون همچنین توضیح داد: «کشورهایی که بیشترین مسئولیت را در انتشار گازهای گلخانه‌ای تاریخی و امروزی دارند، هنوز سهم خود را از کار ادا نمی‌کنند. اگر می‌خواهیم از شکست Cop26 جلوگیری کنیم، همه چیز باید تغییر کند و به صراحت می‌گویم، اگر گلاسکو شکست بخورد، همه چیز شکست می‌خورد. توافق پاریس در اولین بزنگاه مچاله خواهد شد.»

طی توافق پاریس که در 2015 صورت گرفت رهبران جهان متعهد شدند افزایش دمای جهانی را زیر 2 درجه سانتی‌گراد یا تا حد امکان نزدیک به یک و نیم درجه سانتی‌گراد نگه دارند. جانسون گفت که توافق و امید حاصل از آن در حال حاضر فقط یک تکه کاغذ است که باید با تعهدات هر کشور پر شود.

میانگین دمای جهانی از زمان انقلاب صنعتی تاکنون 1.1 درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است و تنها کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای از افزایش گرمایش زمین به یک و نیم درجه سانتی‌گراد جلوگیری خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها