کد خبر: 518690
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۹ ۰۷:۲۱:۰۰
| |

نائب رئیس هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش:

تهران و وین مصمم به توسعه همکاری‌های تجاری هستند

نائب رئیس هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش در پایان سفر چهار روزه به وین و پس از شرکت در همایش اقتصادی دو کشور و دیدار با فعالان اقتصادی تصریح کرد که دو طرف مصمم به گسترش همکاری‌های اقتصادی و هماهنگ با نقشه‌راه توسعه تجاری بین دو کشور هستند.

تهران و وین مصمم به توسعه همکاری‌های تجاری هستند
کد خبر: 518690
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۹ ۰۷:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| «نریمان صدری» که در جریان سفر به وین ریاست هیات تجاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش را برعهده دارد از ملاقات با اعضای اتاق فدرال اقتصادی اتریش، فعالان اقتصادی و همچنین شرکت در همایش اقتصادی دو کشور به منظور « افزایش و ارتقا سطح تحولات سازنده و همکاری های دو جانبه» سخن گفت.

به گزارش ایرنا وی بیان داشت که این جلسات با همکاری وابسته اقتصادی سفارت اتریش در تهران برگزار شد و پیرو فعالیت‌هایی بود که اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش از چهار سال پیش با دو سفر هیئت تجاری دیگر صورت گرفت.

صدری درباره استقبال شرکت‌های اتریشی از توسعه روابط تجاری با ایران گفت که بسیاری از آن‌ها به فضای کار در کشور آشنا هستند. وی بیان داشت، شرکت‌هایی که شرکای تجاری مشخصی دارند علاقه‌مند بودند تا در مورد تحولات سیاسی اخیر در ایران، احتمال تغییر قوانین و تاثیر تحولات آمریکا بر روابط تجارت با ایران به روز رسانی شوند.

وی ادامه داد: بعضی از شرکت ها هم کلا با بازار ایران آشنا نبودند، به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از کووید به دنبال بازارهای جدید بودند و میخواستند بدانند آیا فرصت های تجاری جدیدی که قبلا کشف نکرده‌اند، وجود دارد؟

عضو ارشد اتاق بازرگانی ایران و اتریش با بیان این مطلب که ایران برای بسیاری از کشورها بازاری کشف نشده است گفت برخی فعالان اقتصادی اتریش برای آشنایی با شرایط ایران پیش‌قدم شده بودند.

او در پاسخ به این سووال که شرکت‌های اتریشی در چه حوزه‌هایی علاقه‌مند به تجارت در ایران هستند گفت: در بعضی از حوزه ها روابط به شکل سنتی شکل گرفته، شرکت ها با هم تجارت می‌کنند و کار بر همین اساس جلو می روند. ولی با توجه به تحریم های بین المللی، شرکت های جدید بیشتر در حوزه غذا، دارو، بحث های آموزشی و مهندسی علاقه‌مند هستند که تحت تحریم قرار نمی گیرند.

از نظر صدری، حجم مراودات تجاری ایران و اتریش به نسبت سطح تجارت در اروپا ، به ویژه در زمینه دارو که چندین شرکت فعال اتریشی هستند که تامین کننده دارو و تجهیزات پزشکی برای کشورمان هستند قابل قبول است.

وی با این حال عنوان کرد که مناسبات تجاری دو طرف در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است که «لزوما بخاطر فضای اتریش نیست، بلکه ما به دلیل سیاست های اقتصاد مقاومتی واردات را از اروپا کم و به تولید داخلی اتکا کردیم»

نائب رئیس هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش به تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر روابط تجاری هم اشاره، اما تصریح کرد که شرکت‌های اتریشی تلاش می کنند تا با توجه به شرایط جدید و نقطه نظرات مثبتی که دولت جدید ایران نسبت به توسعه همکاری‌های اقتصادی دارد فضای جدید همکاری‌ها را ارزیابی کنند.

صدری درباره ماحصل سفر وی در راستای تحقق برنامه دیپلماسی اقتصادی دولت گفت: هر دو مصمم بودیم که با دولت جدید و طبق نقشه راهی که دولت برای ما ترسیم خواهد کرد حرکت کنیم.

به گفته وی اصل نقشه راه توسعه تجاری بین ایران و اتریش از سال‌ها پیش ترسیم شده و متوالی آن دولت و سازمان توسعه تجارت است.

نائب رئیس هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش بیان داشت که سفر او و هیات همراه پیش‌درآمدی بود «تا بعد از اینکه دولت برنامه ریزی های توسعه مناسبات را انجام داد و وزیر جدید صنعت و معدن و تجارت نقشه راه را تائید کرد، هیئت تجاری مفصل تری در سال آینده تجاری سفر کند و با حمایت سازمان توسعه تجارت پیگیر قدم هایی که در نقشه راه است باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها