گزارش فصلی محرمانه رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی:

ایران دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های مرتبط هسته‌ای را مسدود کرده/فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران به طور جدی تضعیف شده است/مسائل پادمانی در مورد 4 مکان اعلام نشده توسط ایران، هم‌چنان حل‌نشده است

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای مدعی شده است که فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران به طور جدی تضعیف شده است.

ایران دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های مرتبط هسته‌ای را مسدود کرده/فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران به طور جدی تضعیف شده است/مسائل پادمانی در مورد 4 مکان اعلام نشده توسط ایران، هم‌چنان حل‌نشده است
کد خبر: 513288
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ۰۷:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه امروز در گزارش خود مدعی شد که فعالیت‌های آژانس در ایران به طور جدی تضعیف شده است.

به گزارش فارس، وی در این گزارش مدعی شده است: «من به طور فزاینده‌ای نگران هستم که مسائل مربوط به سایت‌های اعلام نشده، حل نشده باقی بماند و ایران باید آنها را هرچه سریعتر حل کند».

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در دو گزارش محرمانه اعلام کرده است که ایران دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های مرتبط هسته‌ای را مسدود کرده و به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یکی از این گزارش‌های فصلی خود به طور فزاینده‌ای ابراز نگرانی کرده است که حتی پس از دو سال، موضوعات پادمانی در ارتباط با چهار سایت در ایران که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام نشده بود، حل نشده باقی مانده است.

گروسی در دومین گزارش گفته است که ایران باید موضوعات مهم در ارتباط با سایت‌ها که شامل سوالاتی درباره موقعیت چهارم بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آن بازدید نکرده را بدون تاخیر بیشتر، حل کند.

خبرگزاری رویترز نیز بخش‌هایی از این گزارش محرمانه را منتشر کرده است و این رسانه انگلیس و روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکردند که چگونه به این گزارش‌های محرمانه دست یافته‌اند.

وال‌استریت ژورنال در این گزارش خود نوشته است موضوع مهمی که در دو گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیده می‌شود این است که تهران مانع از دسترسی به تجهیزات نظارتی شده و تجهیزات نظارتی را در یکی از سایت‌ها برداشته است و هیچ تعامل جدی در زمینه پادمان‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای، توسعه نیافته است.

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: «این گزارش‌ها چند چیز را تایید کرد که درخواست روز 16 آگوست (25 مرداد) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دسترسی به تجهیزات نظارتی در تاریخ 21-29 آگوست (30 مرداد-7 شهریور)، تنها دسترسی به یکی از سایت‌ها را به همراه داشته است. همچنین تایید شده که رافائل گروسی تصمیم خود را برای سفر به ایران برای انجام گفت‌وگو شفاف کرده است».

آسوشیتدپرس نیز با اشاره به این گزارش نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برآورد می‌کند ذخایر اورانیوم 60 درصد غنی‌سازی شده ایران به 10 کیلوگرم رسیده که این میزان در ماه مه 7.6 کیلوگرم بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین برآورد کرده که ذخایر اورانیوم 20 درصد غنی سازی شده ایران به 84.3 کیلوگرم رسیده باشد که سه ماه پیش این میزان 62.3 کیلوگرم بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها