الاخبار:

آیا خروج آمریکا از افغانستان، مقدمه خروج بایدن از کاخ سفید بود؟

انتقادات گسترده‌ای از هر سو متوجه بایدن می‌شود. منتقدان بایدن را به شکست در مدیریت عملیات خروج، متهم می کنند. برخی دموکرات‌ها در تکیه پنتاگون بر طالبان برای حمایت از فرودگاه بین المللی کابل تردید کردند و برخی جمهوری خواهان خواستار استعفای بایدن شده، معتقدند جدول زمانی خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان باید تغییر کند.

آیا خروج آمریکا از افغانستان، مقدمه خروج بایدن از کاخ سفید بود؟
کد خبر: 512142
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۷ ۰۸:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| الاخبار، چاپ بیروت نوشت: آنچه که جو بایدن در مورد آن بیشترین نگرانی را داشت، در افغانستان بوقوع پیوست و به دنبال انفجاری در فرودگاه کابل، 13 نفر از سربازان آمریکایی کشته شدند. در ادامه، بایدن متعهد شد که تروریست‌ها را مورد پیگرد قرار می‌دهد و عملیات خروج نیرو‌های امریکایی طی روز‌های آینده ادامه می‌یابد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: واضح است که خروج نیرو‌های آمریکایی به یک سناریوی فاجعه بار برای بایدن تبدیل شده و رئیس جمهور آمریکا با خطرناکترین بحران دوره ریاست خود مواجه شده و در برابر شرایطی غیر منتظره، دست بسته مانده است.

چند ساعت پس از وقوع دو انفجار در نزدیکی فرودگاه کابل، بایدن در برابر دوربین‌ها اعتراف کرد که روز دشواری بوده است. بایدن سعی کرد اتهاماتی که متوجه او می‌شود را با لحن قاطعی مبنی بر اینکه تروریست‌ها به سزای عملشان می‌رسند، پاسخ دهد. رئیس جمهور ایالات متحده بار دیگر متعهد شد که عملیات خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان در مهلت مقرر انجام می‌شود. وی تصریح کرد زمان زیادی برای خروج نیرو‌های آمریکایی و همچنین تعدادی از پناهندگان افغان وجود دارد و با توجه به اینکه ممکن است حمله جدیدی بوقوع پیوندد، عملیات خروج باید سریعتر انجام شود. در همین رابطه، یک فرمانده نظامی عالی رتبه آمریکایی تاکید کرد که نیرو‌های امریکایی در کابل برای حملات بیشتر داعش آماده هستند و این حملات می‌تواند در چارچوب بمب گذاری ماشین‌ها یا شلیک موشک به سمت فرودگاه باشد. به گفته ژنرال مکنزی، داعش مایل است حملات خود را ادامه دهد، از این رو نیرو‌های آمریکایی اطلاعات خود را با طالبان تبادل کرده و به هماهنگی با آن‌ها ادامه می‌دهند.

در این میان، انتقادات گسترده‌ای از هر سو متوجه بایدن می‌شود. منتقدان بایدن را به شکست در مدیریت عملیات خروج، متهم می کنند. برخی دموکرات‌ها در تکیه پنتاگون بر طالبان برای حمایت از فرودگاه بین المللی کابل تردید کردند و برخی جمهوری خواهان خواستار استعفای بایدن شده، معتقدند جدول زمانی خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان باید تغییر کند، تا فرصت یک پاتک به داعش وجود داشته باشد.

همچنین بعضی از جمهوری خواهان خواستار برگزاری جلسه فوق العاده کنگره شدند. شدیدترین انتقاد دموکرات‌ها نسبت به بایدن از زبان رابرت منندیز، رئیس کمیسیون روابط خارجی کنگره بود که تصریح کرد در حالی که منتظر رسیدن اطلاعات بیشتری هستیم، تنها یک چیز مشخص است، اینکه نمی‌توانیم به طالبان برای تامین امنیت آمریکایی‌ها اطمینان کنیم. در همین رابطه، نانسی پلوسی تاکید کرد در شرایطی که با دولت بایدن برای تحقق آرامش و امنیت همکاری می‌کنیم، لازم است کنگره از آنچه اتفاق می‌افتد اطلاع کامل داشته باشد.

تحلیلگران حمله اخیر در کابل را به حمله بنغازی در سال 2012 تشبیه می‌کنند که منجر به کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی شده و به وجهه دولت باراک اوباما آسیب رساند. روزنامه پولیتیکو در مطلبی نوشت لحظات موجود، ویران کننده‌ترین لحظات در دوره ریاست نوپای بایدن است. نیوزویک در این باره نوشت: بایدن به دلیل حادثه فرودگاه کابل با واکنش شدیدی مواجه می‌شود و دلیل آن، عقب نشینی شکست خورده است. سقوط شهر سایگون در سال 1975 به دست جرالد فورد و در هم شکستن هواپیمای دیزرت وان خارج از تهران در سال 1979 که ریاست جیمی کارتر را از بین برد، حملات بنغازی در لیبی که به کشته شدن سفیر آمریکا و سه آمریکایی دیگر در سال 2012 انجامید، همگی پیام هایی درباره پایان بازی فاجعه بار بایدن در افغانستان دارند. اما به طور کلی، پیامد‌های سیاسی بنغازی نمونه کوچکی از واکنش خشنی است که بایدن با آن رو به رو خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها