بیانیه مشترک آلمان، انگلیس و فرانسه:

تولید اورانیوم غنی‌شده 20 درصد ایران باعث نگرانی‌های جدی است

وزارت خارجه سه کشور اروپایی طرف برجامدر بیانیه‌ای مشترک از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

تولید اورانیوم غنی‌شده 20 درصد ایران باعث نگرانی‌های جدی است
کد خبر: 510918
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۸ ۱۹:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده‌اند اقدام ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده تا 20 درصد باعث «نگرانی‌های جدی» است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در گزارشی مدعی شده بود، ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را سرعت داده است.

اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی (آلمان، بریتانیا و فرانسه) بعد از خروج آمریکا از برجام (8 می 2018) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران 8 می 2019 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، ایران تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوق ایران توازنی برقرار شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه دوشنبه در گزارشی که به رویت رویترز رسیده مدعی شده بود ایران اقدام به تولید 200 گرم اورانیوم فلزی با غنای 20 درصد کرده است.

خبرگزاری رویترز نوشته بود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز دوشنبه در اختیار اعضای این نهاد بین‌المللی قرار گرفته پیشرفت فعالیت‌های ایران در زمینه اورانیوم فلزی غنی‌شده را تأیید کرده است.

در بخشی از گزارش آژانس اتمی آمده است: «آژانس اتمی روز 14 اوت 2021 تأیید کرد که ایران از 257 گرم از اورانیوم غنی‌شده به U-235 بیست درصدی برای تولید 200 گرم اورانیوم فلزی غنی‌شده به U-235 بیست درصدی استفاده کرده است.»

آژانس اتمی اقدام ایران را سومین گام از برنامه چهار مرحله‌ای ایران دانسته است. چهارمین گام، تولید صفحه سوخت رآکتور است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها