کد خبر: 503064
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۰۸:۳۷:۳۱
| |

روایت دستیار وزیر خارجه ایران از چرایی مذاکره با طالبان:

تهران به درخواست کابل پاسخ مثبت داد/تجهیز گروه‌های غیرمسوول، خلاف امنیت ملی ایران است

رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه پنجشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور یافت و به تشریح تحولات کنونی افغانستان و برگزاری نشست گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان و هیات سیاسی طالبان پرداخت.

تهران به درخواست کابل پاسخ مثبت داد/تجهیز گروه‌های غیرمسوول، خلاف امنیت ملی ایران است
کد خبر: 503064
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۰۸:۳۷:۳۱

اعتمادآنلاین| به گزارش فارس، رسول موسوی با اشاره به توافقی که در «دوحه» با طالبان صورت گرفت، گفت: این توافق چهار محور اساسی دارد که قرار بود دو به دو انجام شود، مبارزه ضدتروریستی در مقابل خروج نیرو‌های امریکایی‌ها، یعنی یک طرف تعهد امریکا و یک‌طرف تعهد طالبان است که امریکا نیروهای خودش را خارج کند و در مقابل تعهد طالبان این بود که ارتباطات خودش را با القاعده و دیگر شبکه‌های تروریستی قطع کند. در فاز دوم قرار بود آزادی زندانی‌های سیاسی در مقابل گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی انجام شود.

به گزارش روزنامه اعتماد، اگر بخواهیم این مجموعه را بررسی کنیم شاهدیم امریکا در مرحله‌ای همه‌ چیز را رها کرد. من همیشه تاکید داشتم و بحث خروج مسوولانه را مطرح می‌کردیم و می‌گفتیم کشور اشغالگر وقتی می‌خواهد از یک کشور خارج شود باید ساختارهای امنیتی آن کشور به گونه‌ای باشد که ناگهان کشور فرو نریزد، شاهدیم در این صحنه امریکا فرار غیرمسوولانه و همه ‌چیز را رها کرد برای اینکه نیرو‌های خود را خارج کند و این اوج شکست آنهاست. فرار شبانه از پایگاه بگرام که بزرگ‌ترین و مجهزترین پایگاه بود، نشانگر اوج شکست امریکاست و مهم‌ترین بخش قضیه که باید گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به جایی می‌رسید و بالاخره به یک تعهد تبدیل می‌شد اما نه تنها امریکا بلکه متحدان امریکا این کشور را رها کردند.
50 کشور در افغانستان در جبهه امریکا علیه طالبان و مردم افغانستان در حال جنگ بودند و به بدترین شکل موجود شکست خوردند.


مذاکره با طالبان به درخواست دولت افغانستان


رسول موسوی در پاسخ به این سوال که چرا با طالبان مذاکره کردیم و به تهران آمدند، گفت: در دورانی که آقای اتمر که امروز وزیر خارجه افغانستان است مشاور امنیت ملی افغانستان بود، آن زمان در ارتباطی که با آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ما داشت نوعی درخواست صورت گرفت که ما بین دولت و طالبان برای مذاکرات صلح، ارتباط برقرار کنیم. در اولین مذاکره‌ای که استانکزی با عراقچی داشت، چنین بحثی آغاز شد و ایران آمادگی خود را برای میانجیگری بین طالبان و دولت اعلام کرد و طالبان هم پذیرفت و درخواست‌های طالبان آن زمان محدود بود و تلاش‌شان این بود که جنگ را تمام کنند. با اینکه این درخواست توسط دولت افغانستان انجام شده بود، وقتی آقای شمخانی به کابل رفت و پیام را منتقل کرد و گفت که طالبان آمادگی دارند مذاکرات را انجام دهند، متاسفانه به دلیل اعمال نفوذ امریکایی‌ها، دولت افغانستان آن زمان وارد مذاکره نشد و با اینکه گفتند بررسی می‌کنیم، ولی عملا نیامدند. در حالی که اگر آن زمان اجازه داده می‌شد ایران نقش مثبت خود را ایفا کند شاهد خیلی از اتفاقاتی که امروز رخ داد، نبودیم. طرحی که جمهوری اسلامی ایران در آن زمان داشت مذاکره طالبان و دولت و نیروهای ملی بود. همان مذاکرات بین‌الافغانی که روز پنجشنبه شاهد بیانیه آن بودید، چهار سال پیش نیز همین بود. متاسفانه امریکایی‌ها به جای اینکه مذاکرات بین‌الافغانی را شروع و دو طرف را به‌هم نزدیک کنند، به سمت یک طرف رفتند و در حالی که با دولت افغانستان پیمان استراتژیک و امنیتی داشتند، با اپوزیسیون مسلح آن کشور مذاکره کردند.


تجهیز گروه‌های غیرمسوول، خلاف امنیت ملی ایران است


دستیار وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود ایران به طالبان یا گروه‌های دیگر کمک نظامی می‌کند، افزود: آنچه ما دنبال آن هستیم و الان هم بسیار خطرناک می‌دانیم، این است که معتقدیم باید جلوی جنگ داخلی گرفته شود. افغانستان در آستانه جنگ داخلی است و هنوز این جنگ در آنجا اتفاق نیفتاده است، البته خشونت بسیار بالاست. افغانستان و مردمش باید تلاش کنند که جنگ داخلی رخ ندهد، جنگ داخلی علیه مردم افغانستان و همسایگان است و هر تلاشی که انجام شود معتقدیم باید جلوی جنگ داخلی گرفته شود و هیچ دلیلی ندارد تجهیزات و سلاحی به کسی بدهیم. ما همیشه از ساختار رسمی و دولتی افغانستان حمایت کردیم و معتقدیم این ساختار باید حفظ شود و تا زمانی ساختار حفظ می‌شود در ذیل آن امکان مذاکره و حتی جابه‌جایی قدرت وجود دارد. هرگونه بی‌نظمی و سلاح دادن به گروه‌های غیرمسوول علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است.


خطر داعش را جدی بگیریم


مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه درباره حضور «داعش» در افغانستان گفت: داعش یک حرکت افراطی است که دنبال جغرافیا می‌گردد و هر جا خلأ قدرت وجود داشته باشد تلاش می‌کند مکانی را پیدا کند. متاسفانه داعش در افغانستان هم به علت خلأ قدرت، خود را نشان داده است و یکی از توافق‌های مذاکرات این بود که بین دولت افغانستان و طالبان، خلأ شکل نگیرد. طالبان هم در مناطقی با داعش در حال جنگ است و دولت نیز حرکت‌هایی علیه داعش دارد. اگر خدای نکرده این روند فعلی ادامه یابد و توافقی بین دولت، جمهوریت و طالبان شکل نگیرد و آرامش در افغانستان پیدا نشود، داعش، جغرافیای گسترده‌ای را در افغانستان دراختیار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها