کد خبر: 502188
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ۱۴:۲۱:۲۰
| |

گزارش «اویل پرایس» از مذاکرات برجامی

عدم تمدید توافق ایران و آژانس می‌تواند بر مذاکرات وین تاثیر بگذارد. 

گزارش «اویل پرایس» از مذاکرات برجامی
کد خبر: 502188
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ۱۴:۲۱:۲۰

اعتمادآنلاین| جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفت: اگر ایران همچنان از تمدید توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از سایت‌های هسته‌ای خود امتناع کند، می‌تواند چالش‌های بزرگی در راه دستیابی به توافق وجود داشته باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از اویل پرایس، اگرچه دولت بایدن تاکید کرده است که دولت جدید تهران تأثیری بر مذاکرات نخواهد داشت اما ممکن است احتمال دستیابی به توافق بسیار سخت‌تر شده باشد. اگر مذاکره کنندگان بتوانند توافق هسته‌ای را نجات دهند، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، هدف اصلی بایدن را برای گسترش توافق هسته‌ای رد خواهد کرد.

مذاکرات از اوایل آوریل آغاز شد اما این مذاکرات مانع از افزایش برنامه غنی‌سازی اورانیوم در تهران و تصویب قانون جدید برای محدود کردن بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشده است. جمهوری اسلامی در ابتدا اجازه داد که نظارت محدود تا سه ماه دیگر تا 24 مه ادامه داشته باشد اما تمدید توافق را رد کرده است. دولت بایدن تاکید دارد که شرایط در دولت رئیسی برای توافق تغییری نمی‌کند و واشنگتن متکی به این واقعیت است که حرف آخر را رهبر ایران آیت الله علی خامنه ای می‌زنند

یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی گفت: "من فکر می کنم دولت بایدن قبل از آغاز به کار رئیسی و تشکیل یک تیم تندرو جدید ، فوریت بیشتری برای احیای توافق دارد."

این در حالی است که بازارهای جهانی در انتظار نفت ایران هستند؛ اوپک تخمین می‌زند که تولید نفت خام ایران در فوریه به 2.14 میلیون بشکه در روز برسد اما این نکته مهم است که برخی از گزارش‌های منابع ردیاب نفتکش‌ها که برای پیگیری محموله‌های جهانی نفت به تصاویر ماهواره‌ای متکی هستند حاکی از آن است که صادرات نفت ایران در حال حاضر نسبتاً زیاد است، به این معنی که حتی در صورت لغو تحریم‌ها نیز ممکن است شاهد افزایش چشمگیری نباشیم.

صادرات نفت خام و میعانات ایران در سه ماهه اول سال 825هزار بشکه در روز تخمین زده شده است که بهبود چشمگیری داشته‌است و از طرفی هنوز با حجم صادرات قبل از تحریم ها فاصله دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها