کد خبر: 501236
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۱۳:۰۳:۴۱
| |

چرا تحریرالشام به دنبال مهار تندروهای جهادی در ادلب است؟

اقدامات اخیر گروه تروریستی هیئت تحریر الشام در مهار گروههای تندروی به اصطلاح جهادی در ادلب سوالات زیادی را درباره دلایل این مسئله مطرح کرده است از جمله اینکه آیا این گروه موفق می شود تا به هدف خود برسد یا اینکه این موضوع جنگ دیگری را در منطقه شعله ور خواهد کرد؟

چرا تحریرالشام به دنبال مهار تندروهای جهادی در ادلب است؟
کد خبر: 501236
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۱۳:۰۳:۴۱

اعتمادآنلاین| منابع آگاه تأیید کردند که هیئت تحریر الشام موضع سختگیرانه تری نسبت به گروههای جهادی که جمعیت کوچکی را تشکیل می دهند در مناطق ادلب آغاز کرده است. «عرابی» محقق سوری در این زمینه می‌­گوید: تحریر الشام اخیرا با بازرسی مقر آنها و محدود کردن منابع مالی دو گزینه مقابل این جناح ها با ملیت های خارجی قرار داده است، یا اینکه به این گروه بپیوندند و یا منطقه را ترک کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از عربی 21 ،بر این اساس تحریر الشام چند روز پیش به «مسلم الشیشانی» رهبر گروه «جنود الشام/قفقاز» هشدار داد که یا به صفوف تحریر الشام بپیوندد یا مناطق کنترل خود را در مدت زمان نامعلومی ترک کند.

این گروه در بیانیه ای از طریق دفتر رسانه ای خود اعلام کرد که اعضای جنود الشام توسط سرویس های امنیتی تحت تعقیب بوده و نام برخی از شرکت های وابسته به آنها در پرونده های امنیتی و جنایی قرار دارد و برخی از عاملان و افراد تحت تعقیب برای پوشاندن جرایم خود با عضویت در این گروهها خود را پنهان کرده اند.

در همین حال «تقی الدین عمر» ، مسئول روابط رسانه ای در "تحریر الشام" گفت: آنچه مقامات مربوطه در ادلب انجام می دهند دستگیری و محاصره برخی از افراد تحت تعقیب و افراد سابقه دار است. ، و این یک رویه قضایی عمومی است که شامل همه می شود و محدود به گروه خاصی نیست ، آنچه اتفاق افتاده مخفی شدن برخی از عناصر در این گروه های کوچک است و این وظیفه مقامات قضایی است که آنها را در هر کجا که هستند دنبال کنند.

تحریر الشام علاوه بر گروه جهادی جنود الشام ، از گروه «جندالله» به رهبری "ابوحنیفه الاذری" در منطقه «جبل الترکمان» در حومه لاذقیه نیز خواسته است تا اسلحه های خود را تحویل داده و مواضع خود را ترک کنند.

«عمار جالو» نویسنده و محققی که در زمینه شکل گیری جنبش های جهادی کار می کند معتقد است که این اقدام تحریر الشام در چارچوب تلاش برای پاک کردن عنوان "تروریستی" است که به آنها گفته می شود.

وی تأکید کرد که این گروه برای رسیدن به این هدف سعی دارد تا از دست شخصیت هایی که در تحریر الشام یا گروه های جهادی نزدیک به آنها به افراط گرایی معروف هستند با دستگیری یا درخواست ترک ادلب خلاص شود.

وی افزود: جوهره سیاسی "تحریر الشام" در مرحله کنونی مبتنی بر کاهش تنش نسبت به جامعه سوریه با خدمات بیشتر و کاهش ترس است و هرگونه بازداشت توسط هر طرف حتی نیروی امنیتی را به دستور قضایی مرتبط می کند.

این نویسنده در مورد احتمال موفقیت مأموریت تحریر الشام در مهار گروهها و چهره هایی که افراطی توصیف می شوند گفت که هسته اصلی سازمان جهادی به جای اتحاد در حال انفصال است و این از ایدئولوژی تکفیری اعضای آنها ناشی می شود که معتقدند امکان تجزیه تحریر الشام همچنان باقی است.

عرابی محقق سوری نیز در مورد موفقیت تحریر الشام در کار مهار گروه ها و جناح های جهادی مستقر در ادلب معتقد است که در حال حاضر بقایای گروههای جهادی با سیاست تحریر الشام مخالف هستند اما به نظر می رسد چاره ای جز سازش با آن را ندارند و گذشت زمان به این سوال پاسخ خواهد داد که آیا این گروههای کوچک حاضرند تا سر تسلیم در برابر تحریر الشام فرود آورند یا با حرکتی جهادی و تشکیل گروه بزرگتر در مقابل آن صف آرایی خواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها