کد خبر: 500055
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۰۹:۳۴:۰۱
| |

درخواست اعضای شورای امنیت برای نشست اضطراری در خصوص بحران تیگرای

ساعاتی پس از اعلام آتش‌بس از سوی دولت مرکزی به دنبال ورود شورشیان تیگرای به مکله، ایرلند، آمریکا و بریتانیا خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص این منطقه جنگ زده شدند.

درخواست اعضای شورای امنیت برای نشست اضطراری در خصوص بحران تیگرای
کد خبر: 500055
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۰۹:۳۴:۰۱

اعتمادآنلاین| خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش کرد اگر چه تعیین زمان دقیق به فرانسه که عهده‌دار ریاست شورا در ماه ژوئیه است،‌ بستگی دارد اما این نشست ممکن است روز جمعه پیش رو برگزار شود.

به گزارش ایرنا، از آغاز درگیری‌ها در منطقه تیگرای در ماه نوامبر، کشورهای غربی هنوز موفق به تشکیل نشستی عمومی در خصوص بحران کنونی در این منطقه نشده‌اند. در این میان بسیاری از کشورهای آفریقایی ، چین، روسیه و دیگر کشورها، بحران موجود را مساله داخلی اتیوپی می‌دانند.

کشورهای عضو دائم شورا نمی‌توانند درخواست برای برگزاری نشست را وتو کنند اما رای 9 کشور از 15 کشور عضو شورا می‌تواند این اطمینان را ایجاد کند که چنین نشستی برگزار می‌شود.

شورشیان تیگرای روز دوشنبه همزمان با بحرانی شدن اوضاع در استان تیگرای و فرار مقام های اتیوپیایی از شهر مکله پایتخت این استان وارد این شهر مهم شدند.

آبی احمد نخست وزیر اتیوپی با تحمل یک شکست بزرگ کنترل شهر مکله پایتخت منطقه تیگرای را از دست داد و نیروهای شورشی وارد این شهر شدند.

به گفته یک مقام آگاه، دولت موقت مستقر در منطقه جنگ زده تیگرای در اتیوپی با پیشروی شورشیان در پایتخت ، محل خدمت خود را ترک کردند.

درگیری در منطقه تیگرای از نوامبر سال گذشته آغاز شد زمانی که نخست وزیر اتیوپی نیروهای خود را برای بیرون کردن مخالفان به این منطقه اعزام کرد. با وجود تصور احمد برای پیروزی زودهنگام در این درگیری، جنگ ادامه پیدا کرد و بحران انسانی را بر جای گذاشت که بر اساس اعلام سازمان ملل 350 هزار نفر را در آستانه قحطی قرار داده است.

شورشیان در استان تیگرای که خود را با نام نیروهای دفاعی تیگرای می شناسند، هفته گذشته همزمان با برگزاری انتخابات سراسری در اتیوپی یک حمله بزرگ را آغاز کردند.

یک مقام دولت موقت در منطقه تیگرای روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که دولت موقت منصوب شده از جانب آبی احمد با نزدیک شدن شورشیان از هر طرف تصمیم به ترک مواضع خود در شهر مکله پایتخت تیگرای گرفتند.

دولت مرکزی اتیوپی به دنبال ورود شورشیان به مکله، به صورت یکطرفه اعلام آتش بس کرده است.

مقامات سازمان ملل هشدار می‌دهند که بحران تیگرای وارد مرحله تازه‌ای از تنش‌ها شده و 350 هزار نفر در معرض خطر قحطی قرار گرفته‌اند. درگیری‌ها دلیل اساسی ناامنی حاد غذایی در این منطقه است.

بر اساس گزارش سازمان ملل فرار اهالی تیگرای و آواره شدن از خانه‌هایشان همچنان ادمه دارد و این در شرایطی است که جوامع بین‌الملل خواستار پایان دادن به درگیری‌ها شده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، طرفین درگیر را به ارتکاب جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت و طولانی کردن درگیری‌ها متهم می‌کند و این در حالی است که سازمان های حقوق بشری همچنین در تلاش برای کمک‌رسانی به مردمان آسیب دیده بر اثر درگیری‌ها هستند.

«کاترین سوزی» هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اتیوپی می‌گوید منطقه تیگرای با جمعیت 1.8 میلیون نفر برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به راحتی قابل دسترسی نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها