کد خبر: 499430
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ۱۱:۱۱:۲۸
| |

تارنمای هیل گزارش داد:

فشار بر بایدن برای ارائه جزییات طرح تخلیه نیروهای افغان

تارنمای هیل نوشت: اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از دولت جو بایدن خواستند جزییات طرح تخلیه افغان هایی را که به نیروهای آمریکایی در افغانستان کمک کرده اند ارائه دهد.

فشار بر بایدن برای ارائه جزییات طرح تخلیه نیروهای افغان
کد خبر: 499430
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ۱۱:۱۱:۲۸

اعتمادآنلاین| این رسانه آمریکایی نوشت: طرح بایدن برای تخلیه ده ها هزار نیروی افغان که به ارتش آمریکا در این کشور کمک کرده است سوالات بی پاسخ فراوانی را برای قانونگذاران آمریکایی در بحبوحه طرح خروج از افغانستان ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، کاخ سفید اعلام کرده مترجمان، رانندگان و برخی دیگر از نیروهای کمک کننده به ارتش آمریکا و خانواده های آنها را به کشور ثالث اعزام خواهد کرد تا از آنها در مقابل خطرات احتمالی در افغانستان محافظت کند. این طرح همزمان با رسیدگی به تقاضاها برای ارائه روادید خاص مهاجرتی به این افراد که ممکن است یک سال طول بکشد اجرا می شود.

با این حال حتی مقاماتی که دولت بایدن را برای اجرای طرح گسترده تخلیه تحت فشار قرار داده اند می گویند جزییات دقیقی درباره زمان اجرای این طرح و چگونگی آن ارائه نشده است.

جن ساکی سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید به تازگی گفت گروهی از متقاضیان روادید ویژه قبل از تکمیل خروج رسمی نیروها تا پایان سپتامبر(شهریور) به مکان جدید خود منتقل می شوند اما از ارائه جزییاتی دقیق درباره این افراد از جمله اینکه به کجا اعزام خواهند شد و چه تعداد از افراد تخلیه می شوند خودداری کرد.

را تا 11 سپتامبر اجرا کند درخواست هایی برای تسریع در روند تخلیه 18 هزار نیروی افغان مطرح شده است. این افراد تاکنون درخواست دریافت ویزای ویژه را داده اند. 53 هزار نفر از اعضای خانواده های آنها خواستار همراهی با این افراد در آمریکا هستند.

در عین حال مساله ای که روند تخلیه افغان ها را پیچیده کرده این است که افغانستان در بحبوحه وخامت اوضاع بحران کووید-19 قرار دارد به ویژه این که موج جدید کرونا در افغانستان باعث تعطیلی سفارت آمریکا در کابل و تعلیق در روند صدور روادیدها شده است.

کارشناسان نگران این هستند که فقدان حضور نظامی روند تخلیه نیروهای افغان را به تعویق بیندازد، به ویژه اگر عملیات خروج باعث شود برای خارج کردن این گروه از افغان ها از هواپیماهای نظامی استفاده شود.

طرح کنونی خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان بر اساس توافق دوحه که در فوریه 2020 بین واشنگتن و طالبان امضا شد انجام می شود. این اولین طرح صلح بین دو طرف در بیش از 18 سال گذشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها